Bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan, worden vaak bij de klant bezorgd in een te grote doos. Bol.com maakt nu een begin met het op maat verpakken van dit soort bestellingen met de ‘multi-inpakmachine’, wereldwijd de eerste in zijn soort. Losse artikelen pakt bol.com al sinds 2015 grotendeels machinaal in. Maar de multi-inpakmachine kan de afmetingen scannen van meerdere artikelen tegelijk en vouwt hier één kartonnen doos omheen. Uniek is dat de machine geschikt is voor een zó divers assortiment als dat van bol.com met 33 miljoen artikelen en haast net zoveel verschillende artikelformaten. Het slimmer op maat inpakken betekent: kleinere pakketten, minder verpakkingsmateriaal en zo min mogelijk loze lucht. Hierdoor wordt de ruimte in vervoermiddelen beter benut en zijn er minder ritten nodig om hetzelfde aantal artikelen te bezorgen. Deze technologie levert een nieuwe bijdrage aan de duurzame ambitie van bol.com om de CO2-uitstoot van de eigen activiteiten terug te brengen tot 0 gram per pakket in 2025.
Vincent Weijers, directeur Logistiek & Operatie (COO) van bol.com: “Sinds 2015 gebruiken we al inpakmachines voor bestellingen van één artikel. Daar hebben we er inmiddels tien van. Maar de grootste uitdaging in de e-commerce, en dus ook voor bol.com, is het op maat verpakken van meerdere artikelen tegelijk van verschillende vormen en afmetingen. Daar bestond geen machine voor. Een bestelling van bijvoorbeeld een knuffel, een koekenpan en deodorant, konden we voorheen enkel handmatig in één doos inpakken. Dat kost niet alleen meer tijd, maar we zijn ook gebonden aan een aantal vaste doosformaten, waardoor er vaak loze lucht in de verpakking overblijft.”
“Samen met fabrikant CMC hebben we jaren aan een oplossing gewerkt die voldoet aan onze criteria. Met deze eerste multi-inpakmachine kunnen we nu meerdere artikelen sneller en zuiniger verpakken. Zo zetten we een nieuwe stap op weg naar onze duurzame ambitie. Om onze capaciteit op te voeren nemen we begin volgend jaar nog eens vijf multi-inpakmachines in gebruik en binnen enkele jaren willen we dat aantal verhogen naar tien.”
Inpakproces van de multi-inpakmachine
Bestellingen met meerdere artikelen komen in een krat op de lopende band bij de multi-inpakmachine aan. Die scant de hoogte, lengte en breedte van de verschillende artikelen, snijdt de kartonnen doos op maat en vouwt deze vervolgens precies om de artikelen heen. Het pakketje rolt daarna automatisch door naar de sorteerafdeling van PostNL in het fulfilment center van bol.com. De multi-inpakmachine wordt gebruikt voor zowel de eigen artikelen van bol.com als artikelen van verkooppartners die hun logistiek aan bol.com uitbesteden.
Francesco Ponti, CEO van CMC: “We zijn heel trots op onze samenwerking met bol.com en de succesvolle resultaten bij het ontwikkelen van de multi-inpakmachine. Dit is wereldwijd de eerste volautomatische machine in zijn soort. Bijzonder is bovendien dat de multi-inpakmachine volledig geïntegreerd is in het logistieke proces van bol.com. Samen streven we continu naar innovaties voor het verduurzamen van verpakkingen en oplossingen met de laagst mogelijke milieu-impact.”
CO2-uitstoot minimaliseren
De multi-inpakmachine is een van de elf machines die bol.com momenteel gebruikt om zo goed mogelijk op maat te verpakken. Naast de multi-inpakmachine gebruikt bol.com inpakmachines voor losse artikelen. Alle verpakkingsmachines besparen karton, maar vooral het reduceren van lucht in pakketjes zorgt voor een vermindering van de CO2-uitstoot. Als de pakketten kleiner zijn, hoeven er minder busjes te rijden om hetzelfde aantal artikelen te bezorgen.
Bol.com heeft de eigen CO2-uitstoot per pakket in een tijdsbestek van twee jaar, van 2018 tot 2020, teruggebracht met 39 procent. Dit betreft de werkzaamheden waar bol.com direct invloed op heeft. Dus vanaf het moment dat artikelen in het fulfilment center zijn tot de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin. Ook het verduurzamen van het verpakkingsproces is hierin essentieel. In 2022 verwacht bol.com al 25 inpakmachines in te kunnen zetten om de artikelen zo goed mogelijk op maat in te pakken.