Het enige circulaire jeansmerk ter wereld behoort bij de 5% beste scorende B Corps. MUD Jeans heeft, tijdens de lancering van het jaarlijkse Impact Rapport, de prestigieuze nominatie op haar naam mogen schrijven voor de Best for the World 2021. De nominatie werd uitgereikt door B Lab waarmee MUD Jeans behoort tot de  5% best scorende B Corps op het gebied van milieu impact.

Mode en biodiversiteit

Dit jaar werd voor de eerste keer ook de impact op biodiversiteit gedeeld. “Niet veel mensen weten dat mode kan leiden tot verlies van biodiversiteit, aldus Laura Vicaria, CSR Manager bij MUD Jeans. “Biodiversiteit gaat over de verscheidenheid aan leven op onze planeet en dat overproductie van natuurlijke hulpbronnen, het gebruik van grote hoeveelheden water en pesticiden bodemdegradatie veroorzaken en water vervuilen. We hebben een gezond ecosysteem nodig om zelf gezond te zijn.”

Beter voor het milieu

Samen met zijn leveranciers ontwikkelt MUD Jeans innovatieve technieken. De spinnerij draait bijvoorbeeld volledig op hernieuwbare energie, de stoffenfabrikant heeft een schuimverftechniek ontwikkeld die 100% minder water, 89% minder chemicaliën en 65% minder energie verbruikt. De jeans fabriek recyclet 95% van het water dat bij de productie wordt verbruikt. De 5% die typisch verdampt, wordt hersteld met regenwater.

Facts

MUD Jeans

  • Heeft 51% lagere impact op de biodiversiteit door natuurlijke hulpbronnen te minimaliseren
  • Gebruikt 93% minder water (477 liter in plaats van 7000 liter) en 74% minder CO2 in vergelijking met industriestandaard (6 kg CO2 in plaats van 23 kg CO2)
  • Maakt alleen gebruik van post-consumer gerecycled katoen en biologisch katoen en een heel klein percentage elastaan.

Life Cycle Assessment

MUD Jeans is het eerste jeansmerk ter wereld dat de milieu-impact van zijn volledige productportfolio laat berekenen door middel van een Life Cycle Assessment (LCA) uitgevoerd door Ecochain. De impact op biodiversiteit wordt berekend door de impact op bodemschade, zeewaterschade en zoetwaterschade.

“Mode brengt schade toe aan natuurlijke ecosystemen, terwijl mode er ook van afhankelijk is, bijvoorbeeld om katoen te verbouwen. Het is cruciaal voor consumenten om te erkennen dat onze kleding uit de natuur komt” aldus Laura Vicaria.

Over MUD Jeans

MUD Jeans is het enige circulaire denim merk ter wereld. In 2013 introduceerde MUD Jeans het innovatieve Lease A Jeans concept. Het merk past de principes van de circulaire economie toe en recyclet al zijn jeans. MUD Jeans is sinds 2015 B Corp en in 2020 is MUD Jeans uitgeroepen tot Sustainable Retailer of the Year. Het merk gebruikt momenteel 40 procent post-consumer gerecycled katoen om zijn jeans te produceren, het doel is om hier 100 procent van te maken. Voor meer informatie: www.mudjeans.eu

Voor het volledige Impact Rapport klik hier. Voor extra high res. beeld klik hier.