De hele wereld heeft het over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Regelmatig krijgt Commercieel Manager Mohamed Allabari van Blycolin de vraag of zij hotels daarbij van dienst kunnen zijn. ‘Het is vooral een verantwoordelijkheid van de hele keten’, aldus Mohamed.
Duurzaamheid gaat volgens Allabari over meer dan fairtrade, techniek, een slim gebouw en vriendelijke processen. ‘Het gaat vooral om relaties. De enige manier om duurzaamheid echt succesvol te laten zijn is als er sprake is van langdurige en sterke samenwerkingsrelaties.’ Daarom investeert Blycolin in een duurzame samenwerking met klanten, leveranciers, producenten en wasserijen. ‘Samen met hen zoeken we naar innovatieve oplossingen, eerlijke linnenproducten en vriendelijke wasprocessen.’
Investeren in relaties
‘Neem de samenwerking met onze klanten. De hospitality branche vraagt om voldoende schoon linnen op de juiste tijd op de juiste plaats’, legt Mohamed uit. ‘Tijdens pieken en dalen, met een continue kwaliteit. 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Zoals in elke goede relatie kunnen zaken anders lopen dan je vooraf verwacht en krijg je van elkaar ook de ruimte om die fouten te maken. Waar het om gaat is dat je ook dan voor elkaar klaar staat. Blycolin investeert in relaties met klanten door bijvoorbeeld in iedere regio van het land regiomanagers in te zetten waardoor elke klant een vast contactpersoon heeft. Dat is het fundament van een goede relatie; een aanspreekpunt die er altijd voor je is.’
Oog voor de linnenketen
Met veel leveranciers, wasserijen en klanten werkt Blycolin al vele jaren samen, met een aantal zelfs al meer dan 45 jaar. ‘Dan is er echt sprake van vertrouwen’, geeft Mohamed aan. Dit alles begint al vooraan in het proces van linnenproductie. Recent nog bracht Blycolin samen met leverancier Beirholm een bezoek aan producent Sapphire in Pakistan. Om met eigen ogen te aanschouwen dat duurzaamheid in het hele productieproces op een hoog niveau staat: biologische katoenteelt, hergebruik van water, de zorg voor medewerkers en sociale verantwoordelijkheid voor de omgeving. Of verderop in de linnenketen. Samen met partnerwasserij ’t Heycop voorziet Blycolin een aantal hotels in het centrum van Amsterdam van schoon linnen via elektrische auto’s. De wasserij brengt het schone linnen naar het distributiecentrum aan de rand van Amsterdam. Vervolgens rijdt een elektrische auto van City Hub het centrum in. Zuiniger kan niet.
Zorgeloos linnenbeheer
‘Door alle processen helder in kaart te brengen, te communiceren en je afspraken na te komen, wek je vertrouwen. Wij zien dat als de basis voor partnership. Het leidt tot nieuwe inzichten, duurzame innovaties en een langdurige samenwerking. En dat is voor ons zorgeloos linnenbeheer,’ besluit Mohamed.