Vandaag presenteert Otrium zijn Avoided Impact Research dat aantoont dat het businessmodel van het modeplatform — de verkoop van onverkochte voorraden van premium merken zoals Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Scotch & Soda en meer, tegen gereduceerde prijzen — aanzienlijk bijdraagt aan het voorkomen van textielafval. Het onderzoek, uitgevoerd door autoriteit op dit gebied Vaayu, berekent de milieu-impact van Otrium’s model binnen de keten van de mode-industrie. Otrium’s missie is dat alle geproduceerde kleding daadwerkelijk gedragen wordt. De aanpak van het bedrijf is dan ook gericht op het behouden, hergebruiken en repareren van kleding, en dit zorgt voor een belangrijke vermindering van de milieu-impact van onverkochte voorraden. Gezien recente veranderingen in wet- en regelgeving rondom textielafval, is het model van Otrium ook direct een aantrekkelijke oplossing voor ieder modemerk.

Otrium COO Rutger van Boxtel licht toe: “Zonder een platform als Otrium, zou een groot deel van de onverkochte kleding verspild worden en in het ergste geval leiden tot milieuschade. Met onze inspanningen willen we deze verspilling tegengaan. Ons businessmodel biedt onze partners een end-to-end oplossing die zowel economisch potentieel biedt, als inspeelt op de noodzaak om het milieu te beschermen en daarbij te voldoen aan de relevante wet- en regelgeving die in de laatste jaren verder aangescherpt is. Het is mooi om te zien dat onze impact wordt onderschreven door het onderzoek van Vaayu.”

Nieuwe regelgeving rond vernietiging onverkocht textiel

Het aanstaande verbod op vernietiging van onverkocht textiel binnen de EU daagt de mode-industrie uit om opnieuw na te denken over het omgaan met onverkochte voorraden. Otrium biedt een oplossing voor modemerken, door onverkochte voorraad voor hen aan zijn miljoenen klanten te verkopen. Daarmee biedt het model van Otrium merken naast een alternatieve inkomstenstroom ook een praktische route naar deelname aan de circulaire economie in lijn met de doelstelling van nieuwe regelgeving.

Belangrijkste inzichten uit het Avoided Impact Report

Door merken een rendabele manier te bieden om hun onverkochte voorraad te verkopen, heeft Otrium in 2023 de volgende resultaten weten te behalen:

  • 18.420 ton koolstofuitstoot (CO₂e) vermeden
    Gelijk aan 7.958 retourvluchten voor één passagier van Amsterdam naar NYC
  • 1.086 ton afval vermeden
    Equivalent aan 1,357,711 nieuw geproduceerde spijkerbroeken
  • 53,98 miljoen m3 eq (waterschaarste) vermeden.
    Gelijk aan het jaarlijkse waterverbruik van 8.656.985 mensen
  • 892 TJ (abiotische uitputting) vermeden.
    Gelijk aan 544.628.794 mobiele telefoons die per dag worden opgeladen

Het rapport onderstreept daarnaast de stappen die Otrium heeft gezet om de levensduur van kleding te verlengen en onverkochte voorraden een tweede kans te geven:

  • Otrium’s model voorkomt de vernietiging van textiel
    Het Europees Milieuagentschap (EEA) schat dat in Europa jaarlijks 4 tot 9% (tussen de 264.000 en 594.00 ton) van de ongebruikte textielproducten vernietigd worden. Otrium’s Avoided Impact Research toont aan dat zonder off-price kanalen zoals Otrium, dit percentage tot maar liefst 19% zou bedragen (8% vernietigd, 11% gerecycled). Het model van Otrium brengt het percentage van vernietigde onverkochte voorraad terug tot 4%, waarbij het recyclingpercentage daalde naar 8%.
  • Otrium voorkomt CO2-emissie én de productie van nieuwe artikelen
  • De grootste besparing in CO2-uitstoot is te danken aan het voorkomen van afvalverwerking, onnodige interne distributie en de verkoop aan voorraad-opkopers. Door gebruik te maken van de Lifecycle Assessment-benadering, een methode om de totale milieubelasting te bepalen van een product gedurende de hele levenscyclus, en de stroom van modeartikelen op systeemniveau te bekijken, wordt duidelijk dat zonder off-price platformen, zoals Otrium, de vraag naar nieuwe items zou leiden tot de productie van meer nieuwe goederen.

Otrium heeft een lage EPR

Uit consumentenonderzoek blijkt een lage EPR (Elasticiteit van Prijsreactie) van 11,8%. Dit betekent dat voor elke acht verkochte artikelen op Otrium één extra artikel werd gekocht: 7 van de 8 artikelen die gekocht worden op Otrium vervangen de aankoop van een artikel via een ander verkoopkanaal. Het is dus niet zo dat op Otrium – vanwege de gunstige prijzen – de aanschaf van veel extra items stimuleert.

Otrium voorkomt vernietiging van retouren door reparatie
Volgens het EEA wordt 22-43% van de retourzendingen van online kledingaankopen vernietigd. Otrium’s Return & Refurbish programma vermindert afval door geretourneerde artikelen met een gebrek te herstellen en daarmee vernietiging an sich tegen te gaan.

Otrium blijft zich onverminderd inzetten voor een duurzamere mode-industrie, waarbij circulariteit en verantwoorde consumptie centraal staan.