Het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie over de milieuschade door vleesproductie en wat mensen daar zelf aan kunnen doen zorgt ervoor dat een huishouden per week 36% minder vlees koopt. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de Vrije Universiteit (VU).

Alléén een prijsverhoging (via een hogere belasting) of alléén informatie voordat mensen de winkel binnengaan, heeft minder tot geen effect op de hoeveelheid gekocht vlees in de supermarkt.

Onderzoek in virtuele supermarkt

Voor dit onderzoek deden ruim 500 deelnemers hun wekelijkse boodschappen in een virtuele supermarkt. Dit is een programma waarbij het voor een deelnemer lijkt alsof hij/zij rondloopt in een ‘echte’ supermarkt. Deze ‘supermarktklanten’ werden gevraagd om voor heel het huishouden boodschappen te doen voor 7 keer ontbijt, lunch, avondeten en daarnaast te zorgen voor tussendoortjes. Zij waren in het dagelijks leven ook verantwoordelijk voor de wekelijkse boodschappen. Sommigen kregen te maken met 30% duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.

Resultaten

Deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie kochten 386 gram minder vlees per huishouden per week (36% minder). De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Bij alleen een hogere prijs werd 144 gram minder gekocht, alléén informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen had geen effect. Het RIVM en de VUVrije Universiteit concluderen dan ook dat het verhogen van de prijs van vlees sámen met informatie zorgt voor de grootste daling in de verkoop van vlees.

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.