Volgens Nederlandse en Europese wetten moet informatie over het verbruik en de uitstoot van auto’s duidelijk leesbaar en begrijpelijk vermeld worden in advertenties en buitenreclame. Vrijwel alle auto-advertenties voldeden niet aan de regels. Na een sommatie van ^Milieudefensie en in sommige gevallen juridische of publicitaire acties, pasten veel importeurs hun beleid aan. Mitsubishi bleef helaas achter.
Campagneleider Meta Meijer: “De wet is heel helder: Verbruik en CO_2-uitstoot moeten groot en duidelijk in de advertentie staan.
Mitsubishi heeft dat inmiddels ook begrepen en het advertentiebeleid flink aangepast. De voorbeelden die wij hebben ontvangen zijn voor ons reden om de rechtszaak in te trekken.” ^Milieudefensie betreurt dat de overheid niet zelf de wet handhaaft.
Door duidelijkheid te geven over het ^brandstofverbruik kunnen consumenten betere keuzes maken. Dat scheelt automobilisten in de portemonnee en helpt de CO_2-uitstoot te beperken. Ook zullen fabrikanten meer aandacht geven aan zuinige modellen.