‘Impact maken, hoe doe ik dat eigenlijk?’ Voor iedereen die met die vraag rondloopt, bedacht maatschappelijk ondernemer Micha van Hoorn de Impact Fair. Op 4, 5, en 6 april 2024 vindt het evenement voor mensen, bedrijven en organisaties die een positief verschil willen maken plaats in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht.
Waarom de Impact Fair?
In 2015 hebben de Verenigde Naties zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen vastgesteld, ook wel Sustainable Development Goals, die we in 2030 moeten halen. Om deze SDG’s te halen zijn we op de goede weg, volgens onder andere VNO-NCW, maar er moet een tandje bijgezet worden.
“Met alle grote problemen in de wereld ligt doemdenken op de loer. Wij zetten de spotlight juist op het positieve”, aldus Micha van Hoorn. “De Impact Fair is dé plek om de krachten te bundelen, ideeën te delen en onze acties te versterken om zo samen een betere toekomst te creëren. Het is geen evenement over angsten, maar over hoop en vertrouwen. Kleine stapjes zijn ook stapjes vooruit.”
Hoe gaat dit eruitzien?
Aan de hand van de zeventien SDG thema’s zijn paviljoenen ingericht. “De verschillende exposanten die we selecteren vertellen hún verhaal over hoe zij de betreffende SDG omarmd hebben. Zo wordt voor elk ontwikkelingsdoel een eigen ruimte, een SDG-paviljoen, gecreëerd”, vertelt Van Hoorn. De laatste, SDG 17 – ‘Partnerships for the goals’, is wat de Impact Fair in de kern is: het faciliteren van duurzame samenwerkingen tussen de deelnemende partijen en bezoekers van het showcase-festival, met meer dan 200 interactieve activaties, innovatielabs, workshops, kunst, muziek, keynotes, discussies en onthullingen.
“Veel van dit soort evenementen varen een standaard informerende koers”, vertelt Van Hoorn. “Wij willen dat je de Impact Fair echt ervaart. Het wordt geen zenden, het wordt interactief.” Alle exposanten vertellen hun succesverhaal dus door middel van een immersive experience. “Dat kennen we uit de festivalwereld. Daardoor blijven dit type verhalen veel langer hangen, omdat je het echt zelf meemaakt!” Door middel van deze impactvolle ervaringen proberen exposanten antwoord te geven op de ‘hoe kan ik helpen’-vraag die veel mensen hebben.
Wie komen er?
“We hebben de Impact Fair doelbewust opgezet als een meerdaags evenement om samenwerking te bevorderen tussen de overheid, het bedrijfsleven, missiegedreven organisaties én betrokken burgers. Want dit gaat niet alleen over goede doelen of overheid, dit gaat over ons allemaal,” aldus Van Hoorn.
Donderdag 4 april is de B2B-dag. Een dag die volledig in het teken staat van iedereen die vanuit zijn/haar bedrijf of organisatie bezig is met het maken van impact, dat wil laten zien, inspiratie zoekt en/of concrete samenwerkingen wil aangaan om te versnellen op gebied van ESG-beleid.
Vrijdag 5 april is Gen Z-dag. Alle impactmakers van de toekomst – studenten en starters op de markt – zoeken de juiste match met impactvolle bedrijven. En ze zoeken concreet handelingsperspectief en tools om zelf actief bij te dragen aan hun toekomst.
En op zaterdag 6 april gaan de deuren open voor alle betrokken burgers en gezinnen die willen zien wat ze thuis concreet (nog meer) kunnen doen.
“Al deze doelgroepen hebben iets anders nodig. Overheid, bedrijven en missiegedreven organisaties willen elkaar inspireren op donderdag, dat faciliteren wij. Gen Z wil concrete tips en tools over hoe jij als jongere bij kan dragen”, vertelt Van Hoorn. “En op zaterdag kunnen alle betrokken burgers en gezinnen ontdekken en ook echt geïnspireerd raken door wat veel (B2B-)bedrijven al doen, maar wat het grote publiek nog niet weet.