Zes van de tien beslissers bij mediabureaus, productiebureaus, reclamebureaus en media-owners, omarmen het concept van reclame-uitstoot. Die term verwijst naar de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van de stijging in sales dankzij advertising. Het idee is dat reclame-uitstoot één van de manieren kan zijn om een positieve en cruciale rol te spelen in de duurzaamheidstransitie. Dat blijkt uit een onderzoek van reclamebureau Heldergroen, adviesbureau Nature’s Right en Lucas Herweijer, student aan Wageningen University, dat tot stand kwam in samenwerking met Adformatie. 97 beslissers binnen de branche werd gevraagd naar ‘reclame-uitstoot’.
Leidt reclame tot extra uitstoot door consumptie aan te jagen? Zo ja, wiens verantwoordelijkheid is dat dan? Uit het onderzoek blijkt dat een aanzienlijke meerderheid (59%) hun reclameuitstoot inzichtelijk wil krijgen. Met name grotere bedrijven (>25 FTE) waarderen reclameuitstoot bovengemiddeld goed. Reclame-uitstoot (RU) verwijst naar de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van de stijging in sales dankzij advertising. Verdere resultaten laten zien dat er ruimte is voor meer inzicht in hoe duurzaamheid kan bijdragen aan een businesscase, in plaats van een belemmering te zijn. Inzicht in deze bijdrage zou kunnen voortkomen uit de interesse die beslissers, ongeacht hun mening, tonen in de methodologie waarmee reclame-uitstoot berekend wordt.