Wat is duurzaam
Jongeren hebben verschillende associaties bij duurzame merken: 45% denkt daarbij aan merken die op een milieuvriendelijke en eerlijke wijze gemaakt worden, 30% dat het merk producten verkoopt die langer mee gaan en 16% dat het merk financieel gezond is tijdens de economische crisis. Hoewel de meeste jongeren de voorkeur geven aan het kopen van duurzame merken, blijkt dat meer dan de helft van de jongeren niet weet waar ze op moeten letten.
“Het is goed om te zien dat het thema duurzaamheid zo breed leeft onder jongeren. En dat dit net zo belangrijk is voor laag- als hoogopgeleiden, in tegenstelling tot oudere consumenten. Wel is er nog veel werk te doen om dit te verzilveren in duurzaam handelen. We zullen ons blijven inspannen om onze duurzame ranglijsten bij deze doelgroep onder de aandacht te brengen.” aldus Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand.
Rank a Brand definieert duurzaamheid op basis van arbeidsomstandigheden en de impact op klimaat en milieu. Middels een online onderzoek onderzocht zij hoe transparant merken hierover communiceren. Voor elke productsector zijn specifieke criteria gesteld om de prestatie van een merk te vergelijken.
Om het consument makkelijk te maken een verantwoorde aankoop te doen, is de website van Rank a Brand nu ook geschikt voor mobiel en als app beschikbaar voor iPhone en Android. Zo kan tijdens het shoppen snel worden nagegaan hoe het staat met de duurzaamheid van het merk.
Imago en feiten
Het imago van een merk kan anders zijn dan beoordeling op objectieve criteria voor duurzaamheid. Zo denkt 42% van de ondervraagde jongeren dat Levi’s het meest duurzame jeansmerk is, terwijl Rank a Brand het merk heeft beoordeeld met een middelmatig C-label. Merken waarbij zowel het duurzame imago als de feitelijke prestatie op dat punt met elkaar overeen komen zijn er ook. Zo denkt twee derde van de jongeren dat de chocolade van Verkade duurzaam wordt gemaakt en scoort het merk ook in de objectieve ranking een mooi B-label. Het submerk ‘Puur en Eerlijk’ van Albert Heijn, scoort onder 63% van de jongeren een duurzaam imago en ontving al eerder het A-label van Rank a Brand.