Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 70 procent van de ondervraagde communicatieverantwoordelijken aangeeft dat zijn bedrijf actief is met maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarover ook communiceert. Maar 30 procent geeft toe dat zijn bedrijven geen enkel CSR-beleid heeft ontwikkeld. Ruim vier op tien ondervraagden zou willen zien dat het CSR-programma van zijn bedrijf wordt opgedreven en 21 procent zegt de return-on-investment van die inspanningen te willen meten. Slechts 6 procent wil de CSR-programma’s van het bedrijf verminderen.
Er heerst onder de communicatieverantwoordelijken echter wel een verschil van mening over de doelstellingen en het nut van die inspanningen. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden is van mening dat een CSR-programma de betrokkenheid van het personeel bij het bedrijf stimuleert, terwijl 50 procent van oordeel is dat dergelijke inspanningen bijdragen tot de efficiëntie van de public relations en het bedrijfsimago. Daarnaast zegt 7 procent te hopen dat dergelijke programma’s de verkoop zouden opdrijven, terwijl 4 procent van mening is dat daardoor nieuw personeel kan worden aangetrokken.
Ongeveer de helft van de ondervraagden is van mening dat het CSR-departement een afzonderlijke afdeling moet zijn die rechtstreeks aan de chief executive rapporteert. De andere helft is van mening dat de CSR-activiteiten moeten toegewezen worden aan de afdelingen mediarelaties, interne communicatie of marketing. Ook over het communicatiekanaal is er onenigheid. Zo zegt 58 procent dat gebruikt moet gemaakt worden van traditionele media, zoals nieuwsbrieven en CSR-rapporten, terwijl 22 procent van mening is dat daarbij beroep moet gedaan worden op public relations programma’s. Nog eens 22 procent wil gebruik maken van sociale media, zoals blogs, podcasts en sociale netwerken.