ClimatePartner voegt twee nieuwe producten toe aan het bestaande communicatieaanbod op het gebied van vrijwillige klimaatactie. Dit zal de transparantie verder verhogen en helpt bedrijven om hun klimaatbijdrage met de juiste informatie te communiceren: transparante projectpagina’s met uitgebreide data over de klimaatprojecten uit het ClimatePartner-portfolio en individuele klantpagina’s die duidelijk laten zien wat bedrijven hebben bereikt met hun klimaatactie. De nieuwe klimaatactiepagina’s worden automatisch gegenereerd en kunnen daarom direct door ClimatePartner-klanten worden gebruikt voor communicatiedoeleinden en – indien nodig – als bewijs voor verplichte rapportages. 

Met deze nieuwe oplossingen biedt ClimatePartner een aanvulling op het bestaande label “ClimatePartner certified”. Waar dit label en de bijbehorende Climate-ID-pagina’s de volledige klimaatactiestrategie tonen, inclusief carbon accounting en lange termijnreductiedoelen, richten de nieuwe websites zich specifiek op de directe impact van ondersteunde klimaatprojecten, zoals herbebossing of duurzame energieprojecten. Hierdoor krijgen klanten van ClimatePartner meer flexibiliteit in hoe zij hun inspanningen communiceren.

“Beschuldigingen van greenwashing hebben ervoor gezorgd dat veel bedrijven stoppen met het communiceren van hun vrijwillige klimaatinitiatieven. Maar wij geloven dat transparante communicatie essentieel is. Het biedt consumenten belangrijke inzichten, stimuleert concurrentie en motiveert meer bedrijven om bij te dragen. Het zichtbaar maken van klimaatactie is in ieders belang,” zegt Moritz Lehmkuhl, oprichter en CEO van ClimatePartner.

Klantpagina’s: Bedrijven en hun klimaatbijdrage op weg naar Net Zero

Bedrijven die als onderdeel van hun strategie extra willen bijdragen aan klimaatprojecten, kunnen nu gebruikmaken van individuele websites. Deze kunnen worden gebruikt als aanvulling op of volledig onafhankelijk van bestaande labeloplossingen. Op het nieuwe platform wordt de bijdrage aan klimaatactie per jaar transparant gepresenteerd. Dit geeft bedrijven de mogelijkheid om hun betrokkenheid te communiceren, onafhankelijk van hun eigen CO2-voetafdruk.

Deze aanpak volgt het zogeheten ‘contribution approach’, een benadering die steeds vaker gebruikt wordt in de markt. Hiermee kunnen bedrijven kiezen hoe ze hun bijdrage leveren, bijvoorbeeld door hun uitstoot 1-op-1 te compenseren, door een interne CO₂-prijs in te stellen of door te investeren in klimaatprojecten op basis van de omzet. Het draait hierbij om de daadwerkelijke impact die bereikt wordt door de ondersteunde projecten. Een voorbeeld hiervan is de klantpagina van Peri.

Projectpagina’s: Feiten, kwaliteit en transparantie

ClimatePartner streeft ook naar meer transparantie over de klimaatprojecten zelf. De nieuwe projectpagina’s bieden gedetailleerde informatie over de doelstellingen, resultaten en gecertificeerde kwaliteitsstandaarden.

Elke pagina is ontworpen om consumenten en belanghebbenden op een begrijpelijke manier te voorzien van relevante en volledige projectinformatie. Technische termen worden uitgelegd om de informatie begrijpelijker te maken. Ook laten pagina’s niet alleen de klimaateffecten zien, maar tonen ze daarnaast de sociale voordelen voor lokale gemeenschappen. De bijdrage aan de Sustainable Development Goals van de VN wordt benadrukt door inzichten en verhalen uit de lokale gemeenschap. Bekijk hier een voorbeeld.

Kwaliteitsverbetering en versterking van de vrijwillige CO₂-markt

Met deze nieuwe transparantiepagina’s bouwt ClimatePartner voort op de wereldwijde #thewholejob-campagne. Deze campagne benadrukt het belang van investeren in klimaatprojecten – en daarmee de rol van vrijwillige inzet van bedrijven in de VCM – bij het behalen van mondiale klimaatdoelen.

“Klimaatverandering vraagt om actie, en bedrijven spelen hierin een cruciale rol. Zolang beleid en regelgeving achterblijven, is het aan hen om verantwoordelijkheid te nemen, hun uitstoot nu én in de toekomst te adresseren, en hier transparant over te communiceren.” aldus Robert Viertelhauzen, Managing Director van ClimatePartner Benelux.

Door het communicatie-aanbod verder uit te breiden, zet ClimatePartner zich in om de VCM te versterken als effectief instrument voor klimaatactie en de kwaliteitsnormen voor klimaatprojecten te verhogen. Op deze manier wil ClimatePartner bedrijven verder motiveren om klimaatverantwoordelijkheid centraal te stellen, in hun organisatie én hun communicatie.