De grootste uitdaging voor de MKB-bedrijven die aan duurzame producten, diensten of interne verbeteringen werken, ligt bij de marketing van de duurzame innovaties. Bijna één op de vijf MKB-bedrijven geeft dit ook aan. Gevraagd naar de mate waarin men in staat is om gezonde verdienmodellen te ontwikkelen, zegt niet meer dan een derde van de bedrijven dit zelf te kunnen. Andere veelgenoemde uitdagingen zijn het opschalen van de duurzame activiteiten, het bepalen van een goede prijs voor het product en het op orde brengen van de kostenstructuur, het uitbreiden van communicatie en bewustwording en netwerkvorming.
Slechts 15% van alle MKB-bedrijven ervaart op dit moment ondersteuning van de overheid om aan duurzame vernieuwingen te werken. Van de MKB-bedrijven die al aan duurzame innovaties werken, ervaart tweederde geen of nauwelijks steun. Een verklaring hiervoor is dat de overheid momenteel meer vertrouwt op het zelfsturende vermogen van markten. Slechts 7% van het MKB vindt dat de overheid zich vooral niet moet bemoeien met duurzame vernieuwingen. Het merendeel van de bedrijven ziet echter wel ondersteuningstaken voor de overheid weggelegd. Zo stelt bijna 40% van de MKB-bedrijven die aan duurzame vernieuwingen werken dat de overheid moet zorgen voor passende financiële regelingen, het aanpassen van wet- en regelgeving, het verstrekken van informatie en advies en het met elkaar verbinden van partijen.