“De auto-industrie staat voor enorme uitdagingen: verkopen en winsten storten in elkaar, maar de fabrikanten moeten nog steeds veel investeren in nieuwe brandstofsystemen en bedrijfsmodellen voor individuele mobiliteit,” zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Nederland.

Meer geld voor schoon

Het goede nieuws voor alle autofabrikanten is dat nu meer mensen bereid zijn om meer te betalen voor auto’s die minder CO2 uitstoten dan twee jaar geleden, zo blijkt uit het onderzoek. Het percentage respondenten dat bereid is om meer dan 2.000 euro extra te betalen voor een milieuvriendelijke auto steeg van 14% naar 20%. “De meeste consumenten zijn erg geïnteresseerd in alternatieve energiesystemen,” vertelt Seyger. 68% van de respondenten verklaart dat ze redelijk tot zeer geïnteresseerd in het onderwerp is. “Efficiënte, lage emissie is een belangrijke factor voor de consument. Fabrikanten die er in slagen om niet alleen spoedig goede technologische oplossingen te bieden, maar de klanten hier ook bewust van te maken, zullen de winnaars van de komende jaren zijn.”

Oost best

Op de vraag welke automerken de respondenten inschatten als het meest milieuvriendelijk, noemde meer dan de helft van de ruim 1.000 respondenten Toyota. Slechts 19% noemt de vooraanstaande merken BMW en Renault als milieuvriendelijk. Op de vraag welke fabrikant zij het meest associëren met elektrische en hybride auto’s, komt Toyota weer als beste uit de bus (36%), op afstand gevolgd door Honda (8%). Ook hier worden de prominente West-Europese merken zeer laag ingeschat. “De huidige Toyota Prius biedt niet meer de best in class performance. De Japanse autofabrikant weet de hybride auto echter steengoed in de markt te zetten. Westerse autofabrikanten kunnen hier nog van leren,” zegt Seyger. Ook op de Autorai in Amsterdam is er weer erg veel aandacht voor hybride. “Maar de concurrentie met de dieselmotor is nog niet over. Ook daar worden aanzienlijke verbeteringen gerealiseerd, ” aldus Seyger.

Gezien worden

De markt voor hybride auto’s wordt steeds aantrekkelijker. Vanuit een marketingperspectief wordt echter veel aandacht besteed aan de introductie van nieuwe elektrische en hybride voertuigen. “Iedereen wil er een hebben,” legt Seyger uit. “Maar de echte vraag is eigenlijk hoe fabrikanten een grootschalige groei kunnen realiseren en niet alleen een marketinghype. We hebben een structurele marktvraag nodig, gecombineerd met voortdurende innovatie. Elektrische voertuigen zullen er over 10 jaar heel anders uitzien dan nu. Sterk samenspel tussen marktvraag, aanbod en overheid is daarom noodzakelijk, ” aldus Seyger.

Over het onderzoek

Voor het onderzoek New powertrain Technologies from a customers’ perspective heeft Roland Berger samengewerkt met TNS Infratest. Via online interviews zijn 1.083 respondenten ondervraagd. Het onderzoek is gehouden in de drie grootste automotive markten van West-Europa (Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië).