Generatie Z groeit op te midden van een klimaatcrisis. En ondanks dat de meerderheid van de jongeren zich in meer of mindere mate bezig houdt met het klimaat, weet 1 op de 3 niet goed waar te beginnen met het leveren van een maatschappelijke bijdrage. Daarom gaan jongerenorganisatie Young Impact en WWF Nederland hen helpen om in actie te komen voor het klimaat, onder andere met een nieuw lespakket voor scholen.
Een overduidelijke match
Young Impact gelooft dat iedere jongere diens talenten kan inzetten om impact te maken. De organisatie biedt onder andere lesprogramma’s en evenementen om jongeren te bereiken met deze boodschap. Wendy Kakebeeke, co-directeur van Young Impact, vertelt: “Wij bereiken bijna 100.000 jongeren per schooljaar. Onze beproefde Young Impact-methodiek slaagt erin jongeren te activeren op verschillende thema’s, zoals het klimaat. Door een een langdurige samenwerking aan te gaan met WWF Nederland kunnen we nog meer impact maken.”
Klimaatacties
52% van de jongeren vindt dat school meer aandacht zou moeten besteden aan het klimaat. Daarom gaan de non-profits samen een lespakket ontwikkelen voor middelbare scholen en mbo’s dat gericht is op bewustwording en activatie. “Voor het Wereld Natuur Fonds is de samenwerking met Young Impact een unieke kans om jongeren te bereiken. Er komen al 100.000 kinderen met ons in actie om natuur te beschermen, maar middelbare scholieren zijn ook heel betrokken bij het klimaat en de natuur”, aldus Rogier Brouwer van WWF Nederland. “Young Impact kan ons daar heel goed bij helpen.” Naast het lesprogramma wordt WWF Nederland ook onderdeel van de Young Impact Awards en Young Impact Day en gaan de organisaties samen een aantal Young Impact Take Overs op scholen organiseren.