Het is bijna te mooi om waar te zijn, maar iedereen lijkt tegenwoordig voor goud te gaan. Iedereen is erop gefocust zelf persoonlijk het beste uit zichzelf te halen, door middel van persoonlijke ontwikkelingsplannen enzovoort.
Het is natuurlijk fantastisch dat onze economie goed draait, het is ook fantastisch dat mensen het beste uit zichzelf willen halen, daar hebben we onze talenten tenslotte voor gekregen. Maar er is natuurlijk meer, we kunnen “gaan voor goud” heel breed trekken. Het gaat er niet puur alleen om dat we het beste uit onszelf halen, en of onze economie zo fantastisch draait, maar laten we ook eens kijken naar de schaduwkanten van het “voor goud gaan”.
Het lijkt erop dat we de bekende drie managementtermen “people, planet, profit” (mensen of personeel; planeet of milieu; profijt of winst, red.) aan het verdraaien zijn. Op dit moment lijkt het meer op profit, planet, people. Het gaat voornamelijk over de rentabiliteit, en het milieu kan er dankzij de documentaire “An Inconvenient Truth” van Al Gore en de recente wetenschappelijke onderzoeken met betrekking tot de klimaatsverandering ook nog wel mee door, maar de mens als levend sociaal persoon komt er in de hedendaagse prestatie-economie maar karig van af.
De werknemers van de bedrijven die het in de AEX-index misschien wel fantastisch doen, rennen van de ene naar de andere target en krijgen deadlines die bijna onmenselijk zijn.
Bedrijven beseffen nog niet genoeg dat een organisatie een samensmelting is van mensen en materieel. De werknemers zijn dus eigenlijk het bedrijf.
Als bedrijven blijven doorgaan met het opjagen van werknemers en met het alleen maar kijken naar winst, dan vraag ik me af hoelang die werknemers en dus de bedrijven het nog volhouden.
Ruimte
Bedrijven, investeer alstublieft in uw werknemers. Zij verdienen het voor u, en zijn meer waard dan alleen een elke maand weer terugkerende kostenpost. Geef hun de ruimte, laat hen zichzelf ontwikkelen, denk mee in hun problemen, ook privé. Privéproblemen komen vroeg of laat altijd tot uiting op de werkvloer.
Bovenstaande kan behoorlijk genuanceerd worden. Natuurlijk is het zo dat al veel bedrijven steeds meer aandacht geven aan werknemers. Maar het kan altijd beter. Misschien is het zelfs verstandiger als we “profit” een ogenblik op zilver zetten, en bij “people” en “planet” voor goud gaan. Dan zit het met de continuïteit van het bedrijf ook wel goed.
Ik ben geen pessimist, ik ben er juist van overtuigd dat positivisme zeer belangrijk is in het privé- en het bedrijfsleven. Met positief ingestelde werknemers, en aandacht, en meer aan het milieu geven, kunnen we verantwoord voor goud gaan!
Jan Keuken is ambassadeur van de Stichting Jong Ondernemen.