Vandaag lanceren Mediaplus/Mediaxplain en ClimatePartner de Green GRP, de Nederlandse tool die de CO2-voetafdruk van een mediacampagne berekent en compenseert. In veel branches en voor veel processen wordt al actie ondernomen om deze klimaatneutraal te maken. Voor advertentiecampagnes was het tot nu toe nog niet mogelijk om de CO2-uitstoot inzichtelijk te maken. Om adverteerders de mogelijkheid te geven dit proces ook te vergroenen, is de Green GRP geboren. Het biedt de mediawereld de mogelijkheid haar steentje bij te dragen aan het oplossen van het klimaatprobleem. Er ligt hier een enorm potentieel, aangezien de uitstoot veroorzaakt door de 4,5 miljard euro netto mediabestedingen aanzienlijk is. De tool wordt op greengrp.nl gratis aangeboden en is toegankelijk voor de hele markt.

Dat duurzaamheid in de boardroom en voor marketeers een belangrijk thema is, staat inmiddels wel vast. Zo is uit onderzoek gebleken dat twee derde van de Nederlanders* zich zorgen maakt over het klimaat en 72% vindt het belangrijk om opwarming van de aarde te voorkomen. Deze zorgen uiten zich ook in het gedrag van de consument. Zo heeft de consument een positiever beeld van merken die zich richten op duurzaamheid. De helft kiest eerder voor een merk dat bewust omgaat met duurzaamheid. De mogelijkheid om nu campagnes zo te plannen dat het uitstoot reduceert en het restant compenseert helpt marketeers hun merken zichtbaar verder te verduurzamen.

CO2-voetafdruk mediacampagnes compenseren

Bij het plannen van een campagne biedt Mediaplus/Mediaxplain adverteerders de mogelijkheid om de CO2-uitstoot die voortkomt uit de campagne te berekenen en compenseren via gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten. Ook kunnen meerdere campagnescenario’s vergeleken worden en de meest ideale op basis van de minste CO2-uitstoot gekozen worden. Indien gekozen wordt om het restant te compenseren, liggen de kosten daarvoor gemiddeld tussen de 0,4 en 0,8% van het mediabudget.

“Met Green GRP kunnen adverteerders een bijdrage leveren aan de wereldwijde klimaatbescherming en ondersteunen zij geverifieerde klimaatbeschermingsprojecten”, zegt Robert Viertelhauzen, Managing Director bij ClimatePartner. “Ook bevorderen zij het bereiken van de Global Sustainable Development Goals (SDG’s), bijvoorbeeld het bestrijden van armoede of het verbeteren van de leefomstandigheden in opkomende economieën en ontwikkelingslanden. In het bijzonder voor bedrijven waar klimaatbescherming in de basis al dicht bij hun hart ligt, is het initiatief van Mediaplus/Mediaxplain een logisch verlengstuk van hun verduurzamingstreven, dat wij natuurlijk graag ondersteunen.”

Sander Bots, Managing Director bij Mediaplus/Mediaxplain voegt hier aan toe: “Als mediabureau willen we natuurlijk in de eerste plaats het meeste effect uit het mediabudget van onze adverteerders halen. Wij vinden echter ook dat elke branche zijn bijdrage moet leveren aan misschien wel de grootste uitdaging van de huidige tijd, namelijk klimaatbescherming. Middels de Green GRP kan nu ook de communicatiebranche een bijdrage hieraan leveren. Om de impact hiervan zo groot mogelijk te maken, vinden we het belangrijk om gezamenlijk op te trekken met adverteerders, mediaexploitanten en andere bureaus. De Green GRP is daarom voor iedereen toegankelijk en inzetbaar.”

 

* Bron: DPG Media, mei 2021. n=500 (18-80 jr)