De overstap naar meer gezond voedsel is ingegeven door de wensen van bezoekers, zegt Jo Sempels, algemeen directeur van McDonald’s Nederland. ‘De afgelopen jaren hebben we een duidelijke verschuiving opgemerkt in de behoeften van de gasten. Ze zijn bewuster bezig met hun voeding.’
Naast de vernieuwingen op de menukaart, is het Amerikaanse bedrijf bezig om zijn restaurants in een nieuw jasje te steken. Inmiddels zijn al dertig van de 220 vestigingen verbouwd. In 2008 volgen er veertig metamorfoses. Ook wil McDonald’s volgend jaar drie tot vijf nieuwe restaurants openen.
Daarnaast gaat het meer aandacht besteden aan duurzaam ondernemen. Afgelopen jaar voerde het Amerikaanse concern duurzame koffie in en stapte het over op scharreleieren. Met ingang van het nieuwe jaar gebruiken alle restaurants groene stroom en groen gas. Ook zitten de salades voortaan niet meer in een plastic maar in een kartonnen verpakking.
Ook wil McDonald’s zijn medewerkers meer opleidingsmogelijkheden bieden. De onderneming streeft ernaar ‘het grootste opleidingsbedrijf van Nederland’ te worden, aldus directeur Sempels.
McDonald’s heeft wereldwijd ruim 30.000 vestigingen, verspreid over ruim honderd landen. Dagelijks bezoeken 48 mln gasten de fastfoodketen. Meer dan 70% van de McDonald’s-restaurants in de wereld is eigendom van lokale, zelfstandige ondernemers.