Vanaf vandaag serveert McDonald’s niet langer plastic bestek in haar restaurants in Nederland. Zowel de populaire McFlurry, waarvan de restaurantketen er per jaar meer dan 16 miljoen verkoopt, en andere ijsjes worden geserveerd met een houten lepel. Ook al het andere bestek wordt vervangen door houten bestek. Hiermee wordt er jaarlijks 102.000 kilo minder plastic in omloop gebracht. Dit komt bovenop de 125.00 kilo plastic die McDonald’s sinds 2020 per jaar bespaart door papieren rietjes en McFlurry-bekers zonder plastic deksel uit te geven. Hiermee geeft McDonald’s invulling aan haar ambitie om circulair te worden. In 2025 wil het bedrijf dat 100 procent van haar productverpakkingen van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen zijn gemaakt en dat 90 procent van al het afval dat zij in omloop brengt, gerecycled wordt.
“Met de introductie van de houten McFlurry lepel, het houten bestek en verschillende kleinere verpakkingen zetten we weer een belangrijke stap richting een circulaire toekomst”, aldus Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie en Insights bij McDonald’s Nederland. “Als marktleider voelen wij ons verantwoordelijk om zuinig te zijn met grondstoffen en minder afval te produceren, van het begin tot het eind van de keten. Wij hebben onszelf daarvoor ambitieuze doelen gesteld. Het is geweldig dat wij deze doelen weer dichterbij hebben kunnen brengen. Dit doen wij niet alleen. Onze gasten, restaurant teams, de internationale McDonald’s organisatie, leveranciers en verschillende stakeholders spelen hier een onmisbare rol in. Zo doen wij samen meer voor minder afval!”
De McFlurry is een van de meest geliefde producten van McDonald’s, Nederlanders bestellen jaarlijks zo’n 16 miljoen van deze ijsjes. Door de plastic McFlurry lepel te vervangen met een houten lepel brengt de restaurantketen aanzienlijk minder plastic in omloop. Met deze aanpassing alleen wordt op jaarbasis zo’n 70.000 kilo plastic bespaard. De vervanging van het plastic bestek voor salades en de Sundae ijsjes is goed voor een besparing van 32.000 kilo plastic per jaar. De lepel is niet het enige wat er verandert voor McFlurry liefhebbers: de toppings worden voortaan niet langer met een machine, maar op ambachtelijke wijze door het ijsje gemixt. Een ding verandert niet: de smaak van de McFlurry. De houten McFlurry lepel is uitvoerig getest op smaak en is, net als al het overige houten bestek bij McDonald’s, gemaakt van FSC-gecertificeerde materialen.
Op weg naar een circulaire toekomst
McDonald’s wil zo zuinig mogelijk omgaan met grondstoffen en werkt daarom aan een circulair systeem voor al haar verpakkingen. Dit doet McDonald’s op drie manieren. Allereerst wordt er gekeken of er met een ander ontwerp of materiaalkeuze grondstoffen kunnen worden bespaard. Voorbeelden hiervan zijn de rietjes, die sinds vorig jaar van papier zijn gemaakt, en de introductie van de nieuwe verpakkingen van de Chili Chicken en de McKroket. Dankzij deze aanpassingen wordt er jaarlijks zo’n 75.000 kilo plastic en 250.000 kilo minder karton in omloop gebracht.
Ten tweede zet McDonald’s zich op verschillende manieren in om meer verpakkingen na gebruik te in te zamelen. Dit doen de McDonald’s restaurants zelf door iedere dag weer zwerfafval in hun omgeving op te halen en door nauw samen te werken met gemeentelijke overheden, ander instanties, NGO’s én professionele zwerfafvalrapers. Zo werkt McDonald’s samen met de stichting Nederland Schoon en is de restaurantketen partner van het samenwerkingsplatform Schouders onder Schoon, een initiatief van Rijkswaterstaat. Op dit platform delen 36 organisaties die werk maken van minder afval expertise en ideeën voor een schoner Nederland. Ook moedigt McDonald’s met landelijke consumentencampagnes zoals You Bin It You Win It of Trash Dance haar gasten aan om hun afval weg te gooien. Met deze campagnes, waar McDonald’s haar eigen marketingmiddelen en expertise voor inzet, worden gasten gestimuleerd om hun steentje bij te dragen voor een schonere leefomgeving. Ook is per 1 juli statiegeld van toepassing op de plastic flesjes Spa Blauw en Spa Rood die bij McDonald’s verkrijgbaar zijn. Deze flesjes kunnen voortaan worden ingewisseld bij de verplichte verzamelpunten zoals grote supermarkten en bemande tankstations langs snelwegen. Gasten van McDonald’s worden hier uitgebreid over geïnformeerd.
Ten derde zet McDonald’s in op recycling. Het bedrijf zamelt al 30 jaar het afval in de keuken gescheiden in en scheidt afval van gasten met machines na. In 2023 zal 100 procent van het afval worden nagescheiden, zodat McDonald’s in 2025 zo veel mogelijk grondstoffen uit dit restafval kan recyclen tot materialen voor nieuwe producten. Waar mogelijk wordt al gerecycled materiaal gebruikt: zo wordt de Chocomel en Fristi in het restaurant binnenkort geserveerd in flesjes van rPET, gerecycled plastic.