Het onderzoek wijst op duidelijke tekortkomingen bij sommige bedrijven, maar ook verbeteringen. Als er verbeteringen werden geconstateerd was dit vooral op gebied van milieu. Voor het sociale aspect is er vaak goede wil bij de multinationals echter dit is niet altijd in de praktijk terug te zien. Bovendien bestaat een onafhankelijke controle vrijwel niet. Het bedrijf met de slechtste scores is Noboa, bij ons bekend van het merk Bonita. Zij hebben de schadelijkste praktijken op sociaal en milieuvlak.
Resultaat van Max Havelaar
Het is vooral op sociaal vlak dat Max Havelaar zich onderscheidt. Het Keurmerk systeem volgt niet alleen de Internationale Arbeidsvoorwaarden (ILO standards) zoals vakbondsvrijheid of verbod op kinderarbeid maar laat ook een goede ontwikkeling zien op sociaal en economisch vlak. Dit wordt mogelijk gemaakt door de eerlijke prijs die de productiekosten dekt en de sociale en milieukosten internaliseert. Aan de andere kant door de extra premie die geïnvesteerd moet worden in sociale projecten (o.a. onderwijs, huisvesting en gezondheid) en verbetering van de productie. Op gebied van milieu en transparantie behaalt Max Havelaar ook de beste score.
Het internationale onderzoek is uitgevoerd door het Belgische onderzoeksbureau Stock at Stake in opdracht van zes Europese consumentenorganisaties verenigd in Conseur – de Europese koepel voor consumentenorganisaties actief in België, Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk.
In Nederland is de banaan met het Max Havelaar Keurmerk verkrijgbaar bij Albert Heijn, C1000, Deen, Dekamarkt, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Konmar, Plusmarkt, Poiesz, Reform- en natuurvoedingswinkels, Spar, Super de Boer en Vomar
Het Max Havelaar Keurmerk is de enige – onafhankelijke – garantie dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs voor hun producten krijgen. Deze prijs stelt hen in staat te investeren in kwaliteit en zelf te werken aan een betere toekomst. In Nederland is het Keurmerk te vinden op koffie, bananen, thee, sinaasappelsap, honing en cacao.