Hoe kledingmerk Mausons een positieve draai geeft aan de fashionindustrie, dankzij een volledig duurzame productieketen.
Het merk Mausons is tegelijkertijd geboren met mijn dochter, Nova Lou. Toen mijn vriendin zwanger werd, merkte ik dat er allerlei nieuwe vragen in mij opkwamen. Natuurlijk over het vaderschap. Maar ook over de wereld waarin we onze dochter laten opgroeien. Hoe kan ik haar het goede voorbeeld geven? Hoe kan ik impact maken en een mooiere wereld voor haar achterlaten? Al is het maar met iets kleins?
Het antwoord vond ik in de fashionindustrie. Een wereld die me altijd al fascineerde, vanwege de krachtige boost die mooie kleding kan geven aan iemands zelfvertrouwen. Maar het is ook een wereld met een duistere keerzijde. Want dat kledingstuk dat jou een goed gevoel geeft, veroorzaakt vaak elders in de wereld onherstelbare schade.
Toen ik mezelf hierin verdiepte, ontstond het idee voor Mausons. Een merk waarmee ik mij inzet voor duurzame kledingproductie. En waarmee ik hoop mensen zelfvertrouwen te geven. Niet alleen dankzij de kwaliteit en de pasvorm. Maar ook dankzij de gedachte, dat je met iets simpels als de bewuste aanschaf van eco-friendly boxershorts al verschil kunt maken in de toekomst van onze wereld.
Doorzettingsvermogen en wilskracht
Zelfvertrouwen was in mijn jeugd sowieso een belangrijk thema. Op mijn achtste kwam ik in Nederland terecht, in een pleeggezin. Toen ik op mijn 18e verplicht werd om Nederland te verlaten, kreeg mijn asielzoekersprocedure landelijke media-aandacht: familie en vrienden begonnen de actie ‘’Mauro moet blijven’’. Na een intensieve periode kreeg ik een verblijfsvergunning, en mocht ik definitief in Nederland blijven wonen.
Die periode was niet makkelijk, toch kijk ik positief terug op wat het mij gebracht heeft: doorzettingsvermogen, wilskracht. Nu weet ik dat hoe naar een situatie ook is, er altijd licht is aan het eind van de tunnel. Deze mindset neem ik mee in alles wat ik doe.
Verandering door positiviteit
Positiviteit is dus de rode draad. Zo ook in mijn zoektocht naar initiatieven voor een betere wereld: ik wil vanuit positiviteit verandering brengen. Dit heb ik gecombineerd met mijn interesse in de kledingindustrie. Vroeger wist ik vooral hoe kleding eruitzag, wat het uiterlijk doet met hoe je je voelt. Inmiddels weet ik ook veel over wat er schuilgaat achter de productieprocessen. En ik weet dat dat nóg meer kan betekenen voor hoe je je voelt in kleding.
Toch wil ik geen vinger wijzen. Met Mausons wil ik juist een positieve draai geven aan de kledingindustrie. Een volledig duurzame productieketen met aandacht voor mens en planeet, dat is het streven. Kleding waarin jij je goed voelt. Niet alleen omdat het zacht is, en het lekker zit. Maar omdat het ook zacht is voor de planeet en voor iedereen die eraan mee heeft gewerkt. Dát zit pas lekker.
De ingrediënten van friendly fashion
De drie belangrijkste ingrediënten van friendly fashion zijn daarom als volgt:
- De oorsprong. Mausons onderbroeken worden gemaakt van beukenhoutpulp, waardoor het composteerbaar is. Binnen kledingproductie is het proces van bomen omzetten in beukenhoutpulp en textiel het minst belastend voor mens, dier en natuur.
- De productie. Ik heb gekozen voor Europese productie met goede werkomstandigheden. Kledingproductie met aandacht voor product én mens, dus.
- De consument. De kleding is voor jou, en moet jou een goed gevoel geven. Om de gehele keten duurzaam te maken, worden de onderbroeken ook op een eco-friendly manier bezorgd: op de fiets. Met natuurlijk een composteerbare verpakking.
Slow fashion met een verhaal
Ik geloof dat de meest duurzame kleding de kleding is met een verhaal. Met Mausons nodig ik mensen uit om ook een stapje te zetten naar een duurzamere wereld. Zo hoop ik anderen te inspireren om de wereld vanuit positiviteit een stukje mooier te maken.
Investeer je in Mausons, dan weet je dat er nagedacht is over de herkomst van het product en het productieproces. Voor mij is dit slechts het begin: ik hoop dat mensen in mijn missie geloven, en mij steunen om verder te bouwen aan Mausons. Zo maken we samen de wereld een stukje mooier, te beginnen bij de basics.
Mauro Wilson Estevão, founder Mausons