Europese wetgeving vereist dat minimaal 65 procent van het elektronisch afval wordt ingezameld voor recycling. Nederland zit op 43 procent, dat komt neer op bijna 220 miljoen kilo e-waste per jaar, en haalt hierdoor de recyclingdoelen niet. E-waste is een groot probleem. Om dit aan te pakken, moeten producenten reparatie en refurbishing makkelijker maken voor consumenten.
E-waste
Nederland staat op plek 3 als het gaat om de productie van e-waste in de EU per capita: de gemiddelde Nederlander produceert jaarlijks 21 tot 25 kg e-waste. Slechts 15 procent van de Nederlanders schat deze hoeveelheid correct in, blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door iVOX. Het bewustzijn is laag. Ook heeft minder dan de helft van de Nederlanders (43 procent) van de term e-waste gehoord, terwijl slechts 28 procent bekend is met de milieugevolgen.
Refurbished
Vaak zijn mensen na een langere tijd gebruik van bijvoorbeeld hun smartphone of laptop niet meer tevreden over de batterij. Dan kopen ze een nieuw product, terwijl het verder nog prima functioneert. Producenten moeten het voor consumenten makkelijker maken om hun producten te repareren en te refurbishen. Dit begint al bij het design. Vaak zijn producten zo gemaakt dat een simpele reparatie niet uit te voeren is. Dit moet veranderen. Het voordeel van refurbished producten is dat ze helemaal zijn nagekeken en dat er garantie op zit. Dit biedt consumenten een kwalitatieve, betaalbare en milieuvriendelijke manier om bijvoorbeeld hun smartphone een tweede leven te geven. Ook moeten producenten meer sturen op het hergebruik van grondstoffen. En ze moeten de consumenten beter informeren over hun rechten om producten te laten repareren.
Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager voor Nederland en België, Swappie