Een doorlooptijd van 9 maanden, 800 verbetermaatregelen, 1140 datapunten en de grootste administratieve last voor organisaties van de afgelopen 10 jaar. Is dat nu echt de bedoeling van de corporate sustainability reporting directive (CSRD)? Wij denken van niet………..!
Het doel van de CSRD is het vergroten van de transparantie over duurzaamheidsinspanningen van uw organisatie. Of te wel hoe u moet rapporteren over de inspanningen die u levert en de resultaten daarvan.
Dit verschilt niet van het traditionele financieel jaarverslag, behalve de inhoud waarover het moet gaan. Wat ook niet verschilt is dat een traditioneel financieel jaarverslag rapporteert wat de verwachtingen zijn voor volgend jaar en de strategie voor komende jaren. Alles kan namelijk niet in één keer. De financiële groei van organisaties is mede afhankelijk van de beschikbare middelen en mensen. Je kunt je geld maar één keer uitgeven, en jouw tijd maar één keer besteden.
En met name dit laatste lijken we bij CSRD in één keer allemaal te vergeten. De focus gaat op zoveel mogelijk enquêtes, zoveel mogelijk stakeholders bevragen, en alle gevraagde data moeten direct in het eerste jaar op orde zijn. Maar net zoals bij financiële investeringen kan niet alles in één keer. U zal stapje voor stapje moeten gaan werken aan uw duurzaamheidsdoelen. En daarbij is het adagium: alle beetjes helpen, maar doe de grote beetjes eerst!
Onderliggende aan de rapportageverplichtingen van de CSRD ligt het principe van continue verbeteren. Het verschil is dat continue verbeteringen traditioneel met name gericht zijn op efficiency en effectiviteit vanuit een financieel perspectief. Deze (CSRD-)continue verbeteringen zijn gericht zijn op een bredere perspectief: inspanningen die een positieve impact leveren aan de mensenkant van het bedrijf, de winstgevendheid en het milieu, kortom aan de hele samenleving. Waarbij nog steeds het boeken van vooruitgang de belangrijkste component is. Deze vooruitgang is belangrijker dan de rapportage.
In de markt lopen consultants rond die u bang maken voor processen van maanden en informatie verzamelen door het uitsturen van 700 enquêtes. Terwijl er al zoveel data en kennis beschikbaar is. Uit betrouwbare bronnen, ontsloten via het internet. Daarmee kunnen wij u helpen om een materialiteitsanalyse uit te voeren in een doorlooptijd van enkele weken, met een effectieve inspanning van enkele dagen. Met deze (in de CSRD verplichte) materialiteitsanalyse stelt u uw prioriteiten op basis van de belangrijkste duurzaamheidsissues én de meest genomen maatregelen in uw branche.
Met geavanceerde zoekmethoden analyseren wij alle duurzaamheidspublicaties in uw branche. Wij maken een ranglijst van de meest genoemde issues én van de maatregelen die uw concurrenten hebben genomen om hun positieve impact te vergroten. Bovendien analyseren wij de gewogen mening van de belangrijkste stakeholders in uw branche. De informatie die wij verzamelen is daarmee representatief, betrouwbaar, auditbaar en volledig traceerbaar. Hiermee kunt u bij een audit aan de accountant uitleggen wat u gedaan heeft, en voldoet u aan de wet en de daarin beschreven rapportage standaarden.
Bent u geïnteresseerd in onze aanpak? Wij komen graag langs om onze nieuwe, inspirerende aanpak van de CSRD toe te lichten.
Martijn Zoet, oprichter van EDM, een onderneming die datagedreven oplossingen biedt en digitale transformatie van bedrijven versnelt en Lector Future Proof Financial bij Zuyd Hogelschool
Paul van Ruiten, consultant duurzaamheid Bureau Om