Volgens Campina is het belangrijk dat duurzame producten toegevoegde waarde creëren voor de consument. “De consument zegt vaak a en doet b aan de kassa”, zei hoofd milieuzaken van Campina Jaap Petraeus tijdens de VMT-bijeenkomst Duurzaam Ondernemen: gewoon doen!

Om erachter te komen of de consument überhaupt op duurzame producten zit te wachten, begint de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) samen met het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) een marktonderzoek duurzaamheid.

Aankoopbeslissing
Belangrijke vragen die tijdens het onderzoek aan bod komen zijn:

. Wat verstaat de consument onder duurzaamheid?
. In hoeverre laat de consument zijn aankoopbeslissing afhangen van duurzaamheidsaspecten?
. Hoeveel is de consument bereid te betalen voor duurzame producten?
. In welke duurzaamheidsaspecten is de consument geïnteresseerd?

De FNLI weet nog niet wanneer de resultaten van het onderzoek bekend zijn.

Bouter Cheese merkt dat de consument weinig behoefte heeft aan duurzame producten. “We hebben wel een heel klein biologisch assortiment. Maar over het algemeen is er weinig vraag naar dergelijke producten”, meldde commercieel manager Janneke Keuning tijdens het VMT-congres.