In deze aflevering van de Positieve Impact Podcast spreken we Mark Groot Wassink, directeur Innovatie & Duurzaamheid bij Koninklijke Auping. Wist je dat er jaarlijks z’n 35 miljoen matrassen worden afgedankt en verbrandt in Europa? Voor Auping de reden om een circulair matras te ontwikkelen. Hoe is dit proces verlopen, wat zijn de belangrijkste lessen en lukt het hen om de gehele sector te inspireren tot duurzame circulaire matrassen?
Wat is key bij het ontwikkelen van een circulair product?
Het maken van een circulair Auping-matras begint al bij het ontwerp en materiaalkeuze voor die matras, dat is anders dan bij recyclen. Vanaf het moment dat Auping van plan was om een circulaire productielijn op te zetten, zijn ze anders begonnen dan dat men zou doen bij een ander normaal geproduceerde matras. Ze zijn namelijk niet eerst gaan focussen op slaapcomfort maar zijn eerst gaan kijken naar het ontwerp waaronder dus ook de materiaalkeuze. Nadat dit bepaald was, zijn ze gaan kijken naar andere aspecten zoals comfort. Tijdens deze ontwikkeling kwam Auping erachter dat dit ontwerp tevens hun meest ademende matras ooit was, dit kenmerk helpt enorm als het gaat om slaapcomfort. Mark geeft aan dat ondanks dat ze het proces andersom zijn gestart toch de …..
Deze matrassen worden niet alleen geproduceerd met gerecyclede en duurzame grondstoffen maar ook zorgt Auping ervoor dat ze hun matrassen na gebruik terugkrijgen, wanneer deze hun levensduur hebben behaald. Het is erg moeilijk om in contact te blijven met de klant omdat de klant ruim 10 jaar lang de matras gebruikt. Om toch deze matrassen te kunnen recyclen zijn er afspraken gemaakt door middel van de Uitgebreide producent Verantwoordelijkheid (UPV), dit betekent dat je als producent verantwoordelijk bent voor afvalfase van jouw product.
Zo worden de matrassen van Auping vóór de verbranding er uitgefilterd omdat er materialen, zoals staal en polyester, inzitten waar afspraken over zijn gemaakt. Het plan is dat medio oktober 2024 de gehele productielijn van matrassen 100% circulair is.
De rol van MVO-manager
Groot Wassink is al twee keer genomineerd voor MVO Manager van het jaar. Dit betekent dat hij twee maal in de top 3 is geëindigd. Als hier naar gevraagd wordt, baalt Mark er zichtbaar een klein beetje van, hij zou natuurlijk graag willen winnen! In de rol die Mark heeft als MVO-manager ziet hij zichzelf niet als een volledig MVO-manager, dit omdat hij zich vooral bezig houdt met veel meer businessgeoriënteerde vraagstukken. Zo vertelt Mark dat er andere mensen zijn die duurzaamheidsthema’s intern oplossen zoals zonnepanelen op het dak en een duurzame lunch. De duurzame manier van werken zit verankerd in het bedrijf.
Trends en ambities in duurzaamheidsland (als dit wordt besproken!!!)
Naast dat Mark zelf nog erg veel persoonlijke ambities heeft om de wereld nog meer circulair te maken, heeft de Koninklijke Auping dit zeker ook. Zo lijkt het hun mooi maar eigenlijk ook nodig dat hun circulaire productielijn een standaard zou worden in de matraswereld. Mark vindt dat de ontwikkeling van de circulaire hoekmatrassen nagenoeg af is en hij zou het ook fantastisch vinden als Auping nog verder zou gaan kijken naar hun andere producten zoals bedden, boxsprings, kussen en dekens. Hier wil Mark ook graag met een circulaire bril naar kijken. In 2030 wil Auping een volledig circulair assortiment aan kunnen bieden aan hun klanten. Er valt dus nog het nodige te doen en te ontwikkelen om dit doel te behalen.