Het Nederlandse huidverzorgingsmerk Drs Leenarts, opgericht door dermatoloog Marjolein Leenarts, is vanaf vandaag B Corp-gecertificeerd. Het keurmerk bevestigt dat het bedrijf en de producten voldoen aan de hoogste sociale en ecologische standaarden. De beauty-industrie draagt bij aan een gestage groei van de wereldwijde afvalberg, met een jaarlijkse productie van ongeveer 120 miljard verpakkingen, waarvan het grootste deel niet recyclebaar is.

Geen einddoel, maar nieuw vertrekpunt

Het bedrijf Drs Leenarts ziet de certificering als een mooie erkenning maar ook als een nieuw startpunt voor verdere verbeteringen. “De certificering is voor ons geen eindpunt, maar juist een startschot om nóg verder te gaan in onze missie voor duurzaamheid in de markt,” aldus Marjolein Leenarts. “Dit doen we onder andere door iedere medewerker een persoonlijke doelstelling op te laten stellen die in het verlengde ligt van de B Corp-certificering. Dit varieert van het vinden van een passend goed doel tot een plan maken voor de verduurzaming van verpakkingen. Werken aan dit soort mooie doelen is op die manier niet alleen iets van de directie, maar we verwerken het tot in de vezels van het bedrijf.”

Bewust maken onwenselijk gedrag

Door doorlopend te optimaliseren, wil Drs. Leenarts meer bewustwording creëren in de cosmetische industrie en andere merken aanmoedigen en inspireren om ook stappen te zetten richting een  toekomst met meer oog voor mens en maatschappij. Marjolein Leenarts: “In de praktijk zien we dat nachtkastjes en badkamerkasten van mensen vaak uitpuilen met allerlei overbodige en niet-werkende crèmes, serums, maskers, balsems en ga zo maar door. Na gebruik verdwijnen deze producten vaak in de kast. Dat is allesbehalve duurzaam, en juist van dit soort onwenselijke fenomenen willen wij de industrie bewuster maken.”

Het merk heeft ook voor de komende tijd ambitieuze doelen gesteld om, ook na het behalen van de certificering, stappen te blijven zetten, waaronder:

  • Meer grootverpakkingen, minder mini’s: Door consumenten aan te moedigen grotere hoeveelheden van een product te gebruiken, wordt afval verminderd. Dit is beter voor de huid, de portemonnee én het milieu.
  • Navulverpakkingen: Door refills aan te bieden, verlengen we de levensduur van onze verpakkingen en verminderen we afval.
  • Gebruik van 50%, 70% en uiteindelijk 100% PCR-materiaal: Het doel is om geleidelijk over te stappen. Kleurverschillen in verpakkingen en compatibiliteitstesten zijn enkele van de obstakels die in dit proces overwonnen moeten worden.
  • Loyaltyprogramma’s en donaties: Via ons Club Leenarts-programma kunnen consumenten punten sparen en producten doneren aan goede doelen.
  • Life Cycle Assessment (LCA): De gehele levenscyclus van de producten analyseren Zo kan de impact op het milieu worden berekend. Van de winning van grondstoffen via productie en (her)gebruik tot en met afvalverwerking.

Steeds meer keuze

Voor consumenten maakt de certificering het makkelijker om bewuste keuzes te maken. “Duurzaamheid is altijd al een speerpunt van ons geweest, maar met de B Corp-certificering kunnen we nu ook heel helder en onafhankelijk aantonen dat onze producten op een verantwoorde manier zijn geproduceerd, zowel op het gebied van milieu als met betrekking tot sociale impact. We zijn er trots op dat we met onze certificering het B Corp-beautysegment verbreden.”

Foto gemaakt door Noemi Sarpe