MVO Nederland neemt afstand van de reactie van het reguliere bedrijfsleven dat VNO-NCW op het onderzoek van Milieudefensie vertegenwoordigt. Net als Milieudefensie vindt het duurzame bedrijfsleven dat ook emissies in de keten onderdeel horen te zijn van de klimaatstrategie van elk bedrijf. Het geeft dus geen pas dat bedrijven als Shell en Ahold Delhaize op de rem trappen als het om emissies door hun klanten of leveranciers gaat.
In 2015 is in het klimaatakkoord van Parijs is vastgelegd wat de doelen zijn, en de EU en de Nederlandse overheid hebben die doelen herhaald en aangescherpt. Bedrijven die 7 jaar later nog niet duidelijk kunnen maken hoe ze die doelen gaan halen, moeten zich afvragen of ze wel goed bezig zijn.
MVO Nederland weet als vertegenwoordiger van het duurzame bedrijfsleven dat het wél kan. We moedigen bedrijven aan om verder te kijken dan hun eigen onderneming en verduurzaming in (samenwerking met) de hele keten op te pakken. Er zit een enorme veranderkracht in bedrijven. Het wijzen naar de ander – in dit geval de overheid, is ongepast.
Maria van der Heijden, directeur-bestuurder, MVO Nederland