MVO Nederland, de beweging van ondernemers in de nieuwe economie, vindt dat het kabinet in de recent gepresenteerde groeistrategie voor Nederland meer lef moet tonen en moet kiezen voor échte prijzen. Om toekomstbestendig te kunnen ondernemen kan groei alleen maar duurzaam zijn. Daarbij gaat het dus niet alleen om financiële cijfers, maar groei binnen de grenzen van de planeet. Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland, stelt in reactie op minister Wiebes (EZK): “Het kabinet spant het paard achter de wagen door eerst geld te willen verdienen om daarna in duurzaamheid te kunnen investeren.”
MVO Nederland stelt dat we binnen de grenzen van de planeet welvaart kunnen creëren wanneer we échte prijzen van producten en diensten rekenen. Maria van der Heijden: “Een paar cent meer betalen voor een kopje espresso betekent concreet al ruim een verdubbeling van de opbrengst voor de koffieboer, mits die paar cent wel direct naar de boer gaat. Zo heeft de koffieboer ook ruimte om te kunnen investeren in duurzame productie zoals waterbesparing, bodembeheer en biodiversiteit. Maar de koffieboon is nu te goedkoop en daar moeten we verantwoordelijkheid in nemen. Daarvoor moet de overheid condities scheppen en lef tonen door voor échte prijzen te kiezen.”
Overheid, toon lef en schep condities
De oproep aan het kabinet is dan ook om condities te scheppen die ondernemers helpen in de transitie naar klimaatneutraal, circulair en inclusief ondernemen met eerlijke ketens. Alleen in die economie kunnen ondernemers blijven ondernemen. De economie kan niet oneindig blijven groeien op een eindige planeet. De grenzen worden steeds beter zichtbaar, of het nu gaat om CO2-uitstoot, stikstof of plastic in ons lichaam.
Van der Heijden: “Creatieve en veerkrachtige ondernemers zetten al stappen richting zo’n nieuwe economie. Want groot-, midden- of kleinbedrijf, of zzp’er: ondernemers zijn innovatief in het vinden van nieuwe inkomstenbronnen, minimaliseren van grondstoffen en het recyclen van producten. Laat ze doen waar ze goed in zijn: hard werken, kansen creëren, banen scheppen. Wat we daarbij van de overheid vragen: schep de juiste voorwaarden. Maak duidelijke keuzes voor de toekomst en voer daar vervolgens consistent beleid op.”
Gratis bestaat niet
Veel consumenten gaan ervan uit dat de prijs die ze betalen voor een product of dienst de kosten dekt die nodig zijn om het product te maken en gebruiken. Van der Heijden: “Helaas klopt dat niet. Want wie betaalt voor de kosten aan mens, milieu en maatschappij? De winsten zijn privaat, de lasten voor de maatschappij. Om naar een nieuwe, duurzame economie te gaan met een eerlijk speelveld, moet het kabinet de route inzetten om de maatschappelijke schade uit te drukken in geld. Ondernemers willen hiervan werk maken, maar dan moet de overheid de juiste spelregels hiervoor creëren.”
Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat noemt de presentatie van de groeistrategie ‘het begin van een traject’ om het verdienvermogen van Nederland op de lange termijn te versterken. Vanuit de ondernemers in zijn netwerk draagt MVO Nederland in een reactie speerpunten aan om in 2020 te betrekken bij de uitwerking van de groeistrategie tot concrete acties die duurzame ondernemers de wind in de rug geeft.