Stel je voor: je bent een facilitair dienstverlener en zit per jaar met vijfduizend ton aan papierafval en vier ton koffieafval opgescheept. Maar als ondernemer met duurzame ambities vind je het zonde om dat zomaar weg te gooien. Dus is het een abc’tje om dat afval in te zetten voor hergebruik. Bijvoorbeeld via een onderneming die panelen maakt van al dat afval dat je jaarlijks produceert. Klinkt heel logisch, die samenwerking die niet alleen maatschappelijke, maar ook financiële winst oplevert. Toch?

Ik noem dit voorbeeld niet zomaar. Als directeur van MVO Nederland spreek ik namelijk regelmatig met ondernemers met duurzame ambities. Dan valt me op dat die ambities vaak helder en inspirerend zijn. Ik hoor ook vaak dat het invullen van die ambities wat lastiger is. Want hoe maak je nu echt impact als relatief kleine organisatie? En stel dat je met dat afval zit, hoe vind je dan een bedrijf dat precies jouw afval kan inzetten voor iets zinvolsHet is precies daarom dat MVO Nederland matchmaking als een van zijn belangrijkste activiteiten ziet. En nee, dat heeft niets met lucifers repareren te maken.  

Wat is matchmaking?

Matchmaking zou je eigenlijk kunnen zien als het bij elkaar brengen van bedrijven. Dus stel: een ondernemer heeft een uitdaging. En de ander een oplossing die daar perfect op aansluit. MVO Nederland is de spreekwoordelijke Haarlemmerolie daartussen. Wij brengen ze bij elkaar. Dat doen we al vele jaren offline, maar sinds 2016 ook online op Futureproof.community, ons digitale matchmakingplatform. Daar plaatsen ondernemers zelf hun uitdagingen (‘ik heb papierafval over’) en oplossingen (‘ik zoek afval om te verwerken tot panelen’). Wij koppelen de meest relevante, zodat ze samen hun duurzame innovaties concreet kunnen uitvoeren. Weer een stap dichter bij de nieuwe economie. 

En dat dit werkt, blijkt. Deze maand (september 2019) verwelkomen we namelijk alweer ons 10.000e member. En daar zijn we enorm trots op. Het toont aan dat er behoefte is aan samen optrekken. Futureproof.community laat elke dag zien dat het onverwachte samenwerkingen mogelijk maakt die anders niet hadden plaatsgevonden. De in de inleiding genoemde situatie is namelijk echt gebeurd. Sterker nog: deze samenwerking tussen Ecor en Breedweer won in 2018 de Futureproof.match, een prijs voor de beste samenwerking van het jaar. Inmiddels zijn al 217.000 panelen gemaakt van het afval en zo’n vijftig ruimtes ermee ingericht. Kijk, dat is concreet impact maken. 

Succesvolle verhalen

Andere succesverhalen zijn er genoeg. Wat te denken van woningcorporatie Talis die houtafval van kozijnen door Crumble Development laat ombouwen tot bijvoorbeeld meubilair? Daardoor kan kozijnhout uiteindelijk als stoel in dezelfde woning terugkomen. Of de afgedankte legerkleding van Defensie die een nieuwe bestemming vond bij sociale onderneming I-didDeze laatste versnippert de kleding – het moet namelijk onherkenbaar blijven – en geeft het een tweede leven door er kleding en tassen van te maken. Dit levert Defensie inmiddels 700.000 euro besparing per jaar op. Maar onze community werkt ook voor het vinden van bijvoorbeeld een duurzame koffieleverancier. Zo leverde een tender van Dienst Justitiële Inrichting (DJI) een bezoek van maar liefst 11 bedrijven op.  

Het zijn slechts wat voorbeelden van de concrete samenwerkingen die we in drie jaar alleen al met onze online community hebben kunnen bewerkstelligen. En dat stemt mpositiefHet laat zien dat we met zijn allen wel tot de nieuwe economie kunnen komen. Die economie die klimaatneutraal, circulair en inclusief is en eerlijke ketens bevat. Mijn boodschap is dan ook: ga de samenwerking aan, sta open voor nieuwe impulsen en gebruik de kracht van matchmaking om onverwachte samenwerkingen te vinden. Nog geen lid van Futureproof.community? Ook al hebben we er nu 10.000, we kunnen er nog wel 10.000 bij hebben. Of meer. We gaan ervoor! 

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder MVO Nederland

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de website van MVO Nederland