Duurzaamheid om van te snoepen: zo werkt Red Band-maker Cloetta aan een duurzame toekomst
De kans bestaat dat de naam Cloetta niet meteen een belletje doet rinkelen. Toch is de kans heel groot dat je de producten van Cloetta wel kent, of sterker nog, in de keukenkast hebt staan. Snoep van Red Band, drop van Venco, fudge van Lonka, Sportlife kauwgom en KING pepermuntjes; dit en meer wordt gemaakt door voedingsmiddelenfabrikant Cloetta, onder andere in productielocaties hier in Nederland. Vanuit het commitment om aan het Klimaatakkoord te voldoen ontwerpt Cloetta een gloednieuwe, volledig elektrische en CO2-neutrale productielocatie. Een duurzaam initiatief dat verder gaat dan warmtepompen alleen. In gesprek met Marcel Mensink, COO van Cloetta, bespreken we wat er voor nodig is om duurzaam snoep in de winkelschappen te krijgen.
Wat betekent duurzaam snoep volgens jou?
Duurzaamheid gaat verder dan het installeren van een warmtepomp of zonnepanelen. Zeker in de voedingsmiddelenindustrie, waar de toeleveringsketen van grondstof tot winkelschap grootschalig en ingewikkeld is. Het is belangrijk dat álle ketenpartners investeren in een duurzame toekomst. Als producent dragen wij ons steentje bij op verschillende manieren: met CO2-neutrale productie, maar bijvoorbeeld ook door te investeren in duurzamere verpakkingen en natuurlijke ingrediënten.
Afbeelding 1: uitleg duurzame toeleveringsketen
Waarom is een nieuwe productielocatie het antwoord?
Op dit moment hebben we drie productielocaties in Nederland; twee in Roosendaal en een in Sneek. In onze grootste productielocatie in Nederland, ook wel bekend als ‘de Red Band fabriek’ aan de Spoorstraat in Roosendaal, werken onze mensen al bijna een eeuw aan de lekkerste snoepjes van Nederland. Het pand stamt uit 1928 en een deel ervan is zelfs omgedoopt tot rijksmonument. Daarom kunnen we onze ambitieuze plannen om te verduurzamen daar niet realiseren. En dat is wel onze wens, specifiek om drie, even belangrijke, redenen.
- Het milieu: doordat de nieuwe locatie volledig elektrisch is, stoot deze volgens de berekeningen 7000 ton minder CO2 uit dan voorheen! We filteren en reinigen de lucht met geur-en pollenfilters en afzuigsystemen en vangen restwarmte op voor hergebruik. Ook wekken we deels onze eigen energie op met zonnepanelen en vangen regenwater op met wadi’s. Het interne transport verzorgen we met elektrische voertuigen. Bovendien voegen we de productie van de locaties in Roosendaal en Turnhout (BE) samen, waardoor we na verloop van tijd deze nog fossiele fabrieken kunnen sluiten. Dat is een gigantische winst op het gebied van zowel uitstoot op locatie, als verkeer tussen de locaties.
- Onze mensen: wij willen hen een werkomgeving en -omstandigheden bieden die passen bij deze tijd. Sommige collega’s zijn al decennialang bij ons in dienst, wij willen uiteraard goed voor hen zorgen. Doordat we de nieuwe locatie vanaf de tekentafel kunnen ontwerpen, zorgen we voor een zogeheten psychosociaal ontwerp voor nog meer werkplezier. Bovendien woont ongeveer 80 procent van de mensen die bij Cloetta Holland werken in en om Roosendaal, dus willen we in de buurt – en een goede, betrokken buur – blijven. Ook om bij te dragen aan de werkverschaffing in de omgeving.
- Onze producten: door te investeren in nieuwe, duurzame technologieën en automatisering kunnen we onze kwaliteitsstandaarden nóg beter borgen en kunnen we meer produceren met minder uitstoot, in minder tijd.
Hoe ver vooruit zijn jullie qua duurzaamheid in de voedingsmiddelenindustrie?
We zien om ons heen dat er steeds meer voedingsproducenten inzetten op innovatie en duurzaamheid. Coca-Cola heeft afgelopen jaar bijvoorbeeld zijn fabriek omgebouwd om CO2-neutraal te zijn. Wel zullen we wereldwijd bij een van de eerste bedrijven met een volledig elektrische, CO2-neutrale productielocatie horen wanneer deze up-and-running is.