Op 15 april publiceerde MAAS haar derde editie van het CSR-jaarverslag dat volledig voldoet aan de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) en Global Reporting Initiative (GRI) standaarden. Met dit report is MAAS een van de eerste bedrijven van Europa met een ESRS-compliant verslag en wordt de CSR-koplopers rol in de koffie- en theesector benadrukt.
Een CSR-rapport volgens de ESRS- en GRI-standaarden biedt meer dan alleen inzicht in duurzaamheid. Het verhoogt de transparantie, versterkt de geloofwaardigheid en verbetert de vergelijkbaarheid van een bedrijf. Het zorgt voor een doorlopend proces van evaluatie en verbetering binnen het duurzaamheidsbeleid. In 2020 ging MAAS samen met Kroll SR de uitdaging aan bij het samenstellen van een report dat voldoet aan alle eisen en publiceerden onlangs alweer het derde CSR-report.
Uitdagingen
Marc, CSR Director MAAS: “De toevoeging van de ESRS, ten opzichte van de GRI standaarden die we voor de vorige editie hadden uitgewerkt, bracht uitdagingen met zich mee. Er komen namelijk veel nieuwe eisen als kwalitatieve informatie over het bestuur, het businessmodel en materialiteitsonderwerpen. Met de materialiteitsanalyse kan vastgesteld worden welke ESG-onderwerpen (Environmental, Social, Governance) belangrijk zijn. Door het ontbreken van sommige beleidstukken, doelstellingen, maatregelen of meetpunten konden nog niet alle datapunten ingevuld worden”.
Vermindering van CO₂-voetafdruk
Momenteel komt het overgrote deel van de CO₂-uitstoot van MAAS van het wagenpark. Het volledige elektrificeren van het wagenpark brengt uiteraard uitdagingen mee, met name voor de Service Operators. Iedere dag zijn zo’n 413 operators onderweg naar klanten voor de verzorging van de koffiemachines volgens een vaste route.
Door het belang van het minimaliseren van de CO₂-voetafdruk te erkennen en samen de uitdagingen aan te gaan. is op dit moment 46,7% van het wagenpark elektrisch. Naast het feit dat hierdoor de doelstelling van 45% voor 2023 is behaald, blijft dit percentage iedere dag weer doorgroeien. Marc: “Het is geweldig te zien hoe de inzet, toewijding en vastberadenheid van onze collega’s en partners hier zijn vruchten afwerpt”.
Sociale impact en maatschappelijke betrokkenheid
MAAS gelooft sterk in het combineren van business en het tot bloei brengen van anderen. Deze overtuiging is verankerd binnen de hele organisatie en dankzij samenwerkingen met sociale partners kunnen zij dit waarmaken. Dankzij al deze initiatieven heeft MAAS al sinds 2019 het Prestatie Sociaal Ondernemen (PSO) keurmerk trede 3.
Een van de sociale partners van MAAS is Koffiebranderij Koffielust. In PI Veenhuizen branden zij de groene koffiebonen van de Idealist koffie met de inzet van gedetineerden. Hierdoor worden zij ‘fit-voor-werk’ en krijgen zij betere re-integratie kansen na hun detentie. Marc: “In het afgelopen jaar hebben wij op deze manier 12 gedetineerden een weg geboden naar de buitenwereld en een duurzaam menselijk bestaan”.
Verantwoorde toeleveringsketen
Tot slot werkt MAAS hard aan een 100% duurzaam gecertificeerd assortiment in koffie en thee. Marc: ‘We zetten niet alleen in op smaak, maar ook op het bijdragen aan een duurzame en betere wereld door het drinken van een kop koffie of thee’. Van het totaal assortiment bestaat maar liefst 88% uit gecertificeerde of duurzame producten.
Met een aandeel van 58% wordt de meeste koffie zonder (duurzame) certificering geconsumeerd binnen de Industrie sector. MAAS gaat in 2024 met deze bedrijven in gesprek om samen op zoek te gaan naar een duurzaam alternatief, en zo de producten zonder certificering uiteindelijk te saneren. Bij nieuwe aanbestedingen worden deze producten al niet meer aangeboden.
Marc: “al deze inspanningen benadrukken ons voortdurend werken aan een positieve impact op het milieu en de keten waar we actief zijn. We zijn dan ook dankbaar voor de steun van onze klanten, medewerkers en partners, die allen bijdragen aan onze missie”. Ook het volgende jaar zal in het teken staan van verdere integratie van onze duurzame initiatieven in al onze bedrijfsactiviteiten, met als doel voorop: een koffiebeleving waarbij iedere kop telt!
Benieuwd naar de duurzame resultaten van MAAS in 2023? Lees hier dan snel verder!