‘Door onze sociale impact meetbaar te maken, zorgen wij ervoor dat we koploper blijven in de koffiebranche.’ Dit is een van de redenen waarom koffieleverancier MAAS in zee is gegaan met MAEX, de ‘maatschappelijke beurs’ die het mogelijk maakt om de bijdrage van een bedrijf heel concreet te kunnen meten. En dat is hard nodig, want de vraag van klanten naar betrokkenheid wordt steeds groter, aldus Marc van Houten, CSR Directeur van MAAS. Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid worden steeds vaker geëist van bedrijven en organisaties. ‘Maar alleen een mooi verhaal is al lang niet meer genoeg. Je moet het zakelijk en inzichtelijk maken.’ En dat is nu precies waar MAEX een speciale tool voor heeft ontwikkeld: de Social Handprint.
De klant eist duurzaamheid
MAAS is een leidende speler in de markt en levert koffie en thee aan diverse bedrijven, overheidsinstanties, zorginstellingen en universiteiten. ‘We werden door onze klanten uitgedaagd om ons meer te richten op duurzaamheid. Daar is echt behoefte naar. Vijf jaar geleden hebben we besloten dat om te draaien: wij gaan onze klanten uitdagen. Dat wil zeggen; we gaan van ‘duurzaam doen’ naar ‘duurzaam zijn’ en hebben het tot een van de steunpilaren voor ons bedrijfsbeleid gemaakt.’
Maar wanneer ben je nu echt duurzaam bezig? Volgens MAAS was het inzichtelijk maken van hun eigen productieproces en ecologische footprint nog goed te overzien. Maar het bedrijf werkt inmiddels ook samen met tal van kleinere maatschappelijke initiatieven. Een van deze initiatieven is bijvoorbeeld het Rotterdamse koffiehuis Heilige Boontjes, waar jongeren met een besproken verleden worden geholpen bij het re-integreren op de arbeidsmarkt. ‘Hoe kom je erachter wat nu precies onze bijdrage is? Het was voor ons moeilijk om echt overal in de keuken te kijken. MAEX kan dat wel en daarom klopten we bij hen aan. Uiteindelijk heeft ons dat nog veel meer opgeleverd dan we hadden verwacht.’
Van een negatieve footprint naar een positieve handprint
MAEX, de maatschappelijke beurs, werkt aan een duurzame, sociale en eerlijke samenleving door investeerders te koppelen aan maatschappelijke initiatieven. Maar om te weten waar je dan het beste in kunt investeren heb je uiteraard inzicht nodig: hoe haal ik de meeste positieve impact uit mijn euro? Om dat concreet te maken lanceerde MAEX de ‘Social Handprint’.
Dit meetinstrument is gebaseerd op de 17 Social Development Goals (SDG) die door de Verenigde Naties zijn vastgesteld om in 2030 een einde te maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Het zijn richtlijnen waar overheden en bedrijven zich aan vast kunnen houden. Maatschappelijke initiatieven kunnen zich gratis noteren op de maatschappelijke beurs MAEX, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt in hoeverre zij een bijdrage leveren per SDG.
Die analyse kan nog verder worden uitgebreid naar de impact van specifieke acties waar een investeerder bijvoorbeeld een bijdrage aan levert. Soms zelfs heel concreet zoals bijvoorbeeld de waarde van het voorkomen van kosten voor zorg of uitkeringen. ‘Op deze manier kun je gemakkelijk zien wat de investering van een bedrijf oplevert aan maatschappelijke euro’s.’ zegt Gerda Deekens van MAEX.
Positieve impact in keiharde euro’s
En dat is dus precies wat MAEX voor MAAS heeft gedaan. Uit de Social Handprint van MAEX blijkt dat MAAS in 2019 een impactwaarde heeft gecreëerd van ruim 4 miljoen euro met hun interne projecten en nog eens bijna 19 miljoen euro met hun samenwerkingspartners. Marc van Houten: ‘Onze basisbehoefte was het meetbaar maken van de impact van alle initiatieven die we ondersteunen. Maar het is veel meer dan dat geworden. Ik kan nu veel beter keuzes maken in ons duurzaamheidsbeleid omdat ik weet waarmee we de meeste impact maken en ook meteen zie waar nog kansen liggen. Bij ons intern zorgt het ervoor dat medewerkers veel sterker staan in hun contact met klanten en ook onze content voor social media werd meteen veel concreter.
En hoe we dan nu onze klanten uitdagen? We motiveren hen niet alleen om zelf duurzame stappen te zetten, maar vragen hen ook om deze meetbare duurzaamheid mee te nemen in hun aanbestedingen. Zoals er nu vanzelfsprekend wordt gevraagd om de certificering van koffie of thee, zal ook moeten worden gevraagd naar de bijdrage van deze certificering. Iedereen ziet dat dit de enige weg is naar de toekomst. We zijn blij dat we op deze manier voorop kunnen lopen.’
‘En dat is precies wat we willen bereiken’ zegt Gerda Deekens van MAEX. ‘De sector van maatschappelijke initiatieven heeft voor sommigen nog een soft imago. Maar ze zijn van groot belang voor onze maatschappij, zeker in deze crisistijd. Door deze sector zakelijk te maken gaan economisch en maatschappelijk belang hand in hand en kunnen we samen werken aan een daadwerkelijke groei.’
De social handprint van MAAS met toelichting vindt u in de notering van MAAS aan MAEX. Wilt u meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van MAAS? Ga naar www.maas.nl/duurzaamheid