Creatief textielplatform Makers Unite en outdoor kledingmerk Patagonia openen vandaag het United Repair Centre (URC) in Amsterdam. Het URC gaat jaarlijks 300.000 hoogwaardige kledingreparaties uitvoeren voor aangesloten merken en hun klanten, waarmee 1 miljoen kilo textielafval wordt bespaard. Hiermee stimuleert het URC de merken om reparatie en hergebruik onderdeel te maken van hun business- en verdienmodel. Om de groeiende negatieve impact van de textielindustrie een halt toe te roepen kunnen kledingmerken zich vanaf nu aansluiten bij het URC. Bovendien biedt de organisatie de komende vijf jaar werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het URC start vanaf september een opleiding waar de komende jaren 300 studenten tot gecertificeerde textielherstellers worden opgeleid. De betrokken partijen zijn bijeengebracht door de Amsterdam Economic Board en worden gesteund door een consortium van Nederlandse investeerders met een focus op sociale impact.
Thami Schweichler, Managing Director en Co-founder Makers Unite: “De fashionindustrie staat aan het begin van een nieuw tijdperk. Een tijdperk waar reparaties en andere nieuwe services meer impact zullen maken. Wij pakken nu de fashionindustrie aan, want er moet iets gebeuren. Voor ons is het een unieke kans om waardevolle banen te creëren en dit doen we vanzelfsprekend met mensen die moeite hebben om een baan te krijgen.”
Reparatie als oplossing voor een verantwoorde textielindustrie
Het URC wil zowel merken als consumenten stimuleren kleding te repareren als aantrekkelijk alternatief voor nieuwkoop, om zo de levensduur van het kledingstuk te verlengen en de footprint te verlagen. Het reparatiecentrum streeft naar 300.000 reparaties per jaar, waarmee gemiddeld 1 miljoen kilo textielafval wordt bespaard. Merken die zich bij het URC aansluiten implementeren de reparatieservice in hun businessmodel. Behalve Patagonia heeft ook het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda zich aangesloten bij het URC. Voor de betrokken merken geldt dat de implementatie van reparatie ook een rol kan spelen om te voldoen aan de uitgebreide productenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel die geldt vanaf 2023.
Willem Swager, Director of Finance & Operations EMEA bij Patagonia: “Er is structurele verandering nodig in de textielindustrie. Patagonia roept merken daarom op om niet alleen te kijken naar meer verkoop, maar juist naar het stimuleren van hergebruik en het langer kunnen dragen van kleding door reparatie en recycling. Het moet voor meer kledingmerken normaal worden om dit als service aan te bieden en dit te zien als business as usual.”
Industrie met impact
De afgelopen twintig jaar zijn Europeanen gemiddeld 40 procent meer kleding gaan kopen en daarmee is de textielindustrie nu verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Als hier niets verandert zal wereldwijd het gebruik van water (79 miljard m3 per jaar), de uitstoot van CO2 (1.715 miljoen ton per jaar) en afvalproductie (92 miljard kilo per jaar) in 2030 toegenomen zijn met ruim 50 procent sinds 2015 en nog voor 2050 verdubbelen. Binnen de Amsterdamse metropool wordt jaarlijks 36 miljoen kilo textiel afgedankt en slechts 7% hiervan wordt binnen Nederland hergebruikt of gerecycled. Doordat reparatie de gebruiksduur van een kledingstuk verlengt heeft dit direct een positieve impact. Een kledingstuk negen maanden langer dragen vermindert de CO2-uitstoot van dat product namelijk met 27 procent, waterverbruik met 33 procent en het afval met 22 procent.
Hoe het URC werkt:
- De consument koopt een product van een bij het URC aangesloten merk.
- Na verloop van tijd is het product door gebruik toe aan reparatie.
- De consument neemt contact op met het merk, dat vervolgens faciliteert dat het product bij het URC terechtkomt.
- Het product wordt gerepareerd.
- Het product wordt teruggestuurd naar de consument en kan weer een lange tijd gedragen worden.
Opleiding tot kledingmaker
Vanaf september 2022 biedt het URC in samenwerking met House of Denim de United Repair Centre Academy aan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tijdens het opleidingsprogramma worden zij opgeleid tot gecertificeerd kledingmaker en krijgen ze direct de kans met grote merken te werken.