Stichting MADE BLUE Foundation maakt onlangs op de horecabeurs ‘Gastvrij Rotterdam’ indrukwekkend nieuws bekend: samen met haar 300 ambassadeurs realiseerde de ondernemende stichting sinds de oprichting in 2014 inmiddels meer dan 1 miljoen euro voor schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Daarmee kunnen al 75.000 mensen permanent worden voorzien van schoon drinkwater.
Maar daar blijft het niet bij: het steeds groter worden ambassadeursnetwerk van MADE BLUE zorgt ervoor dat er structureel steeds meer geld vrijkomt. Het volgende miljoen laat dus geen vijf maar slechts twee jaar op zich wachten. De ambitie is zelfs dat er in 2022 elk jaar een miljoen euro kan worden geïnvesteerd in landen met een permanent water te kort zoals Ethiopië, Senegal en Vietnam.
“We hebben het vliegwiel nu echt aan het draaien gekregen! Bovendien zoeken we naar waterprojecten waar we met dezelfde euro’s steeds meer impact kunnen maken. Bijvoorbeeld doordat we een lokale ondernemer financieren die met de opbrengsten van zijn watervoorziening nog een tweede voorziening kan inrichten en zo twee keer zoveel mensen kan voorzien van water. Dat is hard nodig want nog altijd 844.000.000 mensen missen volgens de VN deze basis onder een gezond en productief bestaan,” aldus Machiel van Dooren, medeoprichter van MADE BLUE.
MADE BLUE maakt dit nieuws bekend op een horecabeurs omdat een steeds groter deel van de ambassadeurs van bestaat uit horecaondernemers. Deze ondernemers kiezen ervoor om middels een leidingwaterkoeler van MADE BLUE hun eigen water te bottelen. Zo hebben ze een heel duurzaam alternatief voor plat en bruisend bronwater want het scheelt nogal wat transport. Bovendien zorgt elke geserveerde fles gegarandeerd voor duizend keer de inhoud aan schoon drinkwater. De gasten zijn allemaal enthousiast want zij ervaren de kwaliteit van bronwater (dat niets anders is dan water uit een willekeurige bron, dat mag ook de kraan zijn) en doen indirect iets goeds voor de wereld.
MADE BLUE is niet alleen actief in de horeca maar voorziet ook steeds meer kantoren van waterkoelers zodat werkgever hun medewerkers kunnen trakteren op duurzaam gekoeld en bruisend water met een tastbare bijdrage aan een goed doel. Daarnaast is MADE BLUE bekend van het programma Een Liter voor Een Liter waarin bedrijven hun waterverbruik of waterbesparing spiegelen met evenveel liters schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Aan dat programma doen bedrijven mee zoals Quooker, Eurest, MAAS en CWS.
Machiel van Dooren, medeoprichter, vertelt in deze video meer over de impact van de eerste miljoen euro: