Onder invloed van de crisis is het belang voor bedrijven om zich duurzaam te gedragen verder toegenomen. In de financiële sector neemt de populariteit van SNS Reaal met zijn duurzame dochter ASN Bank en de groene Triodos Bank sterk toe, terwijl ING en ABN Amro, de banken met een hoofdrol in de kredietcrisis, er niet in slagen om hun beschadigde aantrekkingskracht te herstellen. De coöperatieve Rabobank voert de ranglijst van het zakenblad aan.
Dat duurzaam gedrag steeds belangrijker wordt voor zakelijk succes, bewijst ook de opkomst van Greenchoice in de energiesector. Dit relatief kleine energiebedrijf weet dit jaar evenveel stakeholders voor zich te interesseren als Nuon en Eneco. “We zien dat stakeholders steeds minder belang hechten aan de statuur en omvang van organisaties,” zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. “Ze kiezen voor vernieuwende organisaties die een positieve invloed hebben op de maatschappij.”
Ook het gedrag van organisaties naar hun medewerkers toe heeft grote invloed op de aantrekkingskracht. Bedrijven die inkrimpen en saneren verliezen de strijd van optimistische bedrijven die massaontslagen vermijden. TNT, KPN en diverse ministeries die recentelijk massaontslagen aankondigden verliezen support onder stakeholders, terwijl bedrijven zoals ASML en Siemens die tijdens de crisis geen gedwongen ontslagen doorvoerden, juist winnen. In de mediasector is deze tweespalt het grootst: daarin bereikt het expanderende Sanoma Media voor het eerst de top 100, terwijl de inkrimpende uitgevers Reed Elsevier en Wolters Kluwer de top 500 verlaten.
Het zakenblad signaleert een verband tussen die verschuivende aantrekkingskracht en het niveau van medewerkertevredenheid. TNT, KPN en alle ministeries staan in Incompany 200 steevast in de onderste regionen op medewerkertevredenheid en verliezen nu veel aantrekkingskracht. ASML en Siemens bewandelen precies het tegenovergestelde pad. In de IT-sector is volgens Gerhardus eenzelfde tweedeling zichtbaar. “De enige IT-bedrijven die ooit de top 3 bereikten op medewerkertevredenheid, houden nu hun aantrekkingskracht intact. Capgemini, IBM en Sogeti zorgden tijdens de crisis goed voor hun werknemers en worden daarvoor beloond.”
Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staat in de Incompany 500-editie 2011, die vandaag verschijnt.
Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (klanttevredenheid) en Incompany 200 (medewerkertevredenheid en interne reputatie). Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.