Het belang dat men hecht aan goed maatschappelijk gedrag van bedrijven blijft onveranderd hoog: 83% van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. De groep die vindt dat het de directe verantwoordelijkheid is van bedrijven dat het goed gaat met mens, maatschappij en milieu is zelfs gegroeid van 65% naar 70%. Een belangrijke oorzaak voor deze toename lijkt het terugtrekken van de overheid. 51% is het eens met de stelling dat het daardoor noodzakelijk is dat bedrijven meer maatschappelijke taken gaan vervullen. Dit was 43%.

Bas van Haastrecht van SE Consultancy, initiator van de monitor in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction: “Het is duidelijk dat de druk op bedrijven om zich maatschappelijk goed te gedragen toeneemt. Het publiek verwacht meer. Het lijkt erop dat veel bedrijven zich hier onvoldoende bewust van zijn. Er is een groot gat tussen de verwachtingen van het Nederlands publiek en wat men daarvan vervolgens terugziet bij bedrijven.”

1 op de 4 Nederlanders vindt bedrijfsleven asociaal
25% van het Nederlands publiek is het eens met de stelling dat het bedrijfsleven asociaal is. Een nog groter percentage (34%) wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. Er zijn ook positievere geluiden te horen: 38% denkt dat bedrijven echt iets goed willen doen en 41% geeft aan fan te zijn van bedrijven die zich inzetten voor de samenleving. Bijna 1 op de 4 Nederlanders vindt dat dergelijke bedrijven zelfs minder belasting hoeven te betalen.

Van Haastrecht: “Het maatschappelijk gedrag van bedrijven is nog onontgonnen gebied voor veel mensen. Er is de nodige scepsis, maar ook veel ‘hoop’ dat bedrijven echt goed willen doen. Men weet echter niet precies hoe het nu werkelijk zit. Veel van wat bedrijven doen op maatschappelijk gebied is onvoldoende zichtbaar. Daar laten bedrijven kansen liggen.”

Sociale programma’s scoren
In eerste instantie verwacht men dat bedrijven zich vooral richten op aspecten die direct samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals gezondheid, natuur&milieu en welvaart. In minder sterke mate wordt verwacht dat bedrijven zich ook bezighouden met thema’s die verder van de bedrijfsvoering afstaan, en zich meer afspelen in de samenleving. Het gaat vaak om sociale thema’s zoals onderwijs, armoedebestrijding en ontwikkelingshulp.
Zodra mensen kennis nemen van programma’s die bedrijven rondom deze sociale thema’s uitvoeren, neemt de waardering van deze bedrijven sterk toe. Het blijkt echter dat programma’s zoals de Rabobank Foundation of het Ronald McDonald Kinderfonds relatief onbekend zijn of niet actief aan het betreffende bedrijf worden toegeschreven.

Van Haastrecht: “Sociale programma’s hebben meestal een sterk emotionele lading en dat raakt mensen. Hoewel de grootste maatschappelijke impact van bedrijven moet worden gevonden op gebieden als energiebesparing en gezondheid, geeft een sociaal programma vaak een sterkere boodschap. Dit effect wordt nog onderschat.”

Maatschappelijk Imago Monitor
De Maatschappelijk Imago Monitor brengt het belang van maatschappelijk gedrag van bedrijven in kaart. Onderzocht wordt hoe dit zich verhoudt tot andere bedrijfsmatige aspecten en welke thema’s van belang zijn. Er worden scores per bedrijf gemeten alsook de impact van maatschappelijke programma’s.De eerste meting vond plaats in december 2009 onder ruim 1.500 respondenten. De tweede meting vond plaats in januari 2011 onder ruim 2.000 respondenten, eveneens uit het StemPunt-panel van Motivaction, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 70 jaar.