Lidl scherpt wereldwijd haar klimaatdoelen aan om zo haar footprint te verlagen. In 2034 moet de uitstoot van de broeikasgasemissies als gevolg van landbouw, bosbouw en ander landgebruik (FLAG-emissies) met 42,4% zijn afgenomen ten opzichte van 2022. In 2050 wil de supermarkt volledig uitstootvrij zijn ‘Net Zero’.

Samen duurzaam vooruit

Klimaatverandering is wereldwijd één van de grootste uitdagingen. De voedselindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de wereldwijde broeikasgasemissies. Daarom werkt Lidl continu aan het verminderen van haar negatieve klimaatimpact. Het uitgangspunt is om uitstoot waar mogelijk te vermijden en waar dat niet kan, deze samen met partners en leveranciers te verminderen. Lidl’s doelstellingen zijn in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs en ontwikkelt op basis van het Science Based Targets Initiative (SBTi) methodologie.

Quirine de Weerd, hoofd Corporate Affairs Lidl Nederland: “Het is een positieve ontwikkeling dat we met Lidl nu een wereldwijde ambitieuze doelstelling hebben om het klimaat te beschermen. Deze doelstelling wordt door de hele organisatie gedragen, waardoor we samen deze uitdaging kunnen aangaan en impact kunnen maken. Door samen te werken met onze partners, overheidsinstanties, maatschappelijke organisaties en andere Lidl-landen leren we, ontwikkelen we en kunnen we vol vertrouwen de uitdagingen die we hebben aangaan.”

Klimaatdoelstelling van Lidl op weg naar Net Zero  

In de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2):

  • 70% minder uitstoot van broeikasgassen in 2030 t.o.v. 2019

In de toeleveringsketen (Scope 3):

  • 42,4% minder uitstoot van broeikasgassen voor FLAG gerelateerde emissies in 2034 o.v. 2022.
  • 35% minder uitstoot van broeikasgassen van energie- en industrie emissies. Dit zijn emissies onder andere veroorzaakt door transport en productie.

Sinds 2019 heeft Lidl wereldwijd de uitstoot van broeikasgassen met 52% gereduceerd.

Uitstoot zo goed als ‘0’ in 2050

Lidl committeert zich aan Net Zero in 2050, wat betekent dat de uitstoot tegen die tijd vrijwel ‘0’ moet zijn.

Om dit te realiseren, gaat Lidl nauwer samenwerken met haar partners en leveranciers. De grootste leveranciers, verantwoordelijk voor 75% van de product gerelateerde scope 3-emissies, zijn gevraagd om zich uiterlijk in 2026 te committeren aan reductiedoelstellingen die in lijn zijn met SBTi. Deze doelstellingen zijn gebaseerd op de meest recente klimaatwetenschap en Lidl ondersteunt haar leveranciers actief bij het behalen van deze doelen door passende maatregelen.

Impactvolle mijlpalen

  • Sinds 2018 zijn alle winkels van Lidl gasloos en worden sinds 2022 voorzien van 100% groene stroom incl distributiecentra en kantoren.
  • Lidl bevoorraadt sinds 2024 alle winkels fossielvrij, en heeft de ambitie uitgesproken om vóór 2030 al haar winkels volledig elektrisch te gaan bevoorraden.
  • Lidl heeft de ambitie om de verkoop van plantaardige eiwitten in 2030 naar 60% te hebben verhoogd. Recentelijk is een permanente prijsverlaging doorgevoerd op de plantaardige basisboodschappen en introduceerde Lidl in al haar winkels een innovatieve gehaktsoort (een mix van plantaardige en dierlijke eiwitten).
  • Lidl verduurzaamt continu haar winkels en distributiecentra. In 2021 opende Lidl haar volledige CO2 en energie neutrale supermarkt: Lidl Zero Almere Oosterwold.
  • Lidl heeft meer dan 195.000m2 zonnepanelen op haar eigen daken liggen en heeft een overeenkomst (PPA) gesloten met Zonneweide Haghorst voor energielevering aan filialen, distributiecentra en het hoofdkantoor.

Science Based Targets

De bedrijven van de Schwarz Group hebben zich in 2020 aangesloten bij het Science Based Targets Initiative om de 1,5 graaddoelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs te helpen verwezenlijken. Lidl heeft zoals hierboven beschreven aanvullende klimaatdoelstellingen als onderdeel van de bredere klimaatstrategie van de Schwarz Group.