Meer dan de helft van de 62 ondernemingen die VBDO bezocht noemen de beschikbaarheid van grondstoffen en leveringszekerheid als belangrijke redenen om hun productieketens te verduurzamen. Voedingsmiddelengigant Nutreco spreekt in dit verband zelfs van het veiligstellen van de bestaanszekerheid als argument. Een efficiënte en duurzame voedselketen is vooral belangrijk met het oog op een groeiende wereldbevolking, geven de ondernemingen in de voedselsector aan.

Kostenbesparing

VBDO constateert dat in 2011 duurzaam ondernemen zeker nog niet de norm is. Toch zijn bij alle ondervraagde ondernemingen stappen gezet. In industriële sectoren wordt verduurzaming vooral ingezet om kosten te besparen. Het reduceren van brandstofverbruik en emissie van broeikasgassen worden in dit verband veel genoemd. Voor dienstverleners als AEGON is klanttevredenheid een belangrijke reden om aan verduurzaming te werken.

Verduurzaming biedt ondernemingen dan ook kansen, zo merken de bedrijven steeds vaker op. Wessanen en Philips geven bijvoorbeeld aan dat ze met ‘groen’ producten nieuwe markten weten aan te boren. Duurzaamheidsstreven in een onderneming leidt ook vaak tot belangrijke innovaties, zo kunnen bedrijven als AMG, DSM, Ten Cate, ASML en Holland Colours bijvoorbeeld uit eigen ervaring vertellen.

Ambities

Hoewel op het vlak van duurzaam ondernemen nog veel winst te boeken is, liegen de ambities er niet om. Verschillende beursgenoteerde ondernemingen willen verder gaan dan alleen maar ‘minder slecht zijn voor de planeet’. Zelfs ‘cradle-to-cradle’ wordt soms als ambitie genoemd. Dat principe van ontwerpen en produceren berust op de filosofie dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product.

Dat verduurzaming op de agenda staat, blijkt ook uit het feit dat veel bedrijven zich ook al concrete doelen stellen. Zo streeft Unilever ernaar om honderd procent duurzaam in te kopen. Shell en Philips stellen zichzelf doelen met betrekking tot zaken als hun impact op biodiversiteit en de medewerkertevredenheid binnen de onderneming.

Beloning

Tientallen Nederlandse beursgenoteerde bedrijven kijken in het kader van verduurzaming ook met een kritisch oog naar hun eigen beloningssystemen. Vaak gebeurt dit met het doel om een koppeling te leggen tussen de geboekte resultaten op het terrein van verduurzaming en de beloning van werknemers. Maar dat blijkt geen sinecure. VBDO moet dan ook vaststellen dat op dit terrein de ambities vaak nog ver op de resultaten vooruit lopen.

Aan draagvlak voor verduurzaming bij de werknemers ligt dat zeker niet. Mensen willen namelijk graag werken voor een onderneming met een duurzame reputatie, zo blijkt. Heineken en Unilever geven zelfs aan dat ze door hun duurzame profiel makkelijker goede werknemers aantrekken.

Nieuwe benadering

De VBDO stelde in 2011 62 beursgenoteerde ondernemingen vooral vragen over duurzame beloningssystemen, het beleid ten aanzien van mensen met een arbeidsbeperking en de impact op biodiversiteit. Daarnaast blijft de vereniging hameren op transparante verslaglegging, opdat beleggers en andere belanghebbenden goed inzicht hebben in de mate waarin deze bedrijven verantwoording afleggen voor hun beleid en activiteiten.

VBDO-directeur Giuseppe van der Helm: “De VBDO wil de komende jaren ondernemingen meer op bedrijfs- en sectorspecifieke duurzaamheidthema’s gaan aanspreken. Daardoor ontstaat bij ons ook meer en beter inzicht in en begrip voor de bedrijfs- en sectorspecifieke hindernissen die moeten worden genomen op de weg naar duurzaam ondernemen.”