Door het groeiende publieke bewustzijn wat betreft milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid en directe confrontatie met de opkomende problemen, richten markten en industrieën zich steeds meer op de ontwikkeling van duurzame producten. Dit wordt veroorzaakt door de veranderende vraag van klanten en de opkomst van regelgeving en beleid vanuit de overheid met als doel deze milieuproblemen tegen te gaan.
Koninklijke Ahrend is een van de bedrijven die duurzaamheid meeneemt in hun productontwikkeling. Om duurzaamheid nog beter te kunnen borgen in het productontwikkelingsproces, ben ik voor de afronding van mijn master Industrial Design Engineering (aan de Universiteit Twente) aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een theoretisch framework en bijbehorende toolkit voor zowel Gispen als Ahrend. Beide merken vallen onder Koninklijke Ahrend en focussen zich op de ontwikkeling van kantoormeubilair
Door eerst uitgebreid literatuuronderzoek te doen naar duurzame ontwikkeling en productontwikkeling in het algemeen heb ik eerst een duidelijke interpretatie van duurzame productontwikkeling vastgelegd:
‘Duurzame productontwikkeling gaat het om het ontwikkelen van producten en het in evenwicht brengen van samenleving, milieu en economie gedurende de hele levenscyclus van een product met als doel te voldoen aan de behoeften van mensen, nu en in de toekomst. Een duurzaam product is een product dat is ontworpen, gedolven, ontwikkeld, geproduceerd, gebruikt en hergebruikt met het oog op circulariteit, ecologie en welzijn. Circulariteit houdt in dat producten, onderdelen en materialen continu in gebruik blijven. Ecologie houdt in dat producten een positieve bijdrage moeten leveren aan het milieu en het ecosysteem. Welzijn houdt in dat producten moeten bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van mensen.’
Vervolgens, door het analyseren van verschillende huidige frameworks en de huidige bedrijfscontext van Koninklijke Ahrend, is er een uitgebreide lijst met oplossingsaspecten ontstaan die de basis vormt voor de te ontwikkelen oplossing.
Een strategy framework is ontstaan door uitbereiding op de onderwerpen circulariteit, ecologie en welzijn. Deze ‘impact areas’ bevatten verschillende strategieën en sub-strategieën. Specifieke indicatoren kunnen gebruikt worden om te communiceren, aan te tonen of the meten hoe een sub-strategie in de praktijk kan worden gebracht.
Het doel van de bijbehorende toolkit is om tools aan te bieden waarmee gebruikers het strategy framework gestructureerd kunnen toepassen. Ik heb een set tools gepresenteerd die zowel product management als product development begeleiden en ondersteunen om duurzaamheid in productontwikkeling te integreren en dus duurzamere producten te kunnen ontwikkelen.
De oplossing is algemeen toepasbaar; de indicatoren en tools moeten echter voor elke situatie worden bepaald of ontwikkeld. De oplossing draagt bij aan de ontwikkeling van het veld door nieuwe perspectieven te bieden wat betreft duurzame productontwikkeling en het meenemen van zowel kwantitatieve als kwalitatieve aspecten.
Mijn thesis heb ik afgerond met een 9 en ik heb met veel plezier en motivatie aan dit onderzoek gewerkt. Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn thesis, laat het mij dan weten. Ook sta ik open voor nieuwe uitdagingen dus wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen!