Stichting Questionmark start vandaag met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van supermarkten. Het onderzoek “Superlijst Groen” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen duurzaam te eten en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten. Questionmark werkt voor dit onderzoek samen met Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. De resultaten worden in mei 2021 gepubliceerd. De supermarkten die meegenomen worden in Superlijst zijn: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza.

Invloed van supermarkten

Om ons voedselsysteem toekomstbestendig te maken, zullen we ons voedingspatroon moeten aanpassen. Zeventig procent van wat Nederlanders dagelijks consumeren, komt uit de supermarkt. Met hun assortiment, winkelinrichting en wekelijkse aanbiedingen hebben supermarkten grote invloed op de keuzes die hun klanten maken. Charlotte Linnebank, directeur Questionmark: “Naast de mogelijkheid om hun klanten te helpen kiezen voor gezond en duurzaam, hebben supermarkten met hun grote inkoopvolumes ook een machtige rol in productieketens. Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken, als verduurzaming in productieketens te versnellen. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen.”

Samenwerking Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth

Voor Superlijst Groen werkt Questionmark samen met drie partnerorganisaties: Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. “Wij zijn heel benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken en de mate waarin het publiek bekend gemaakt wordt met plantaardig eten. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees ook minder centraal gaan stellen in hun marketing”, aldus Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu.

Marc van den Tweel, directeur Natuurmonumenten: “De supermarkten bepalen met de keuze voor hun assortiment voor een groot deel hoe het Nederlandse landschap eruit ziet. Wij willen weten of zij hun verantwoordelijkheid nemen om de consument in de supermarkt te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. Bijvoorbeeld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur.”

Wouter Kolk, Mighty Earth Directeur Nederland: “Klanten van supermarkten willen niet bijdragen aan de verwoesting van tropische bossen en verdere opwarming van de aarde. Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken.”

Onderzoeksmethode

De onderzoeksmethode van de Superlijst is tot stand gekomen in samenspraak met de partners en  met een Raad van Wetenschappers bestaande uit wetenschappers met kennis van gezondheid, duurzaamheid, consumentengedrag en supermarkten. De methode, waarvoor ook de supermarkten zelf zijn geconsulteerd, is voor iedereen in te zien op de website van Questionmark.