In een mix van kunst, milieubewustzijn en cartografie, heeft een Nederlandse nieuwkomer in duurzame mondverzorging (Smyle) zich samen met gerenommeerd sneeuwkunstenaar Simon Beck ingezet om ’s werelds grootste en duurzaamste kunstwerk te creëren, in de strijd tegen microplastics en plastic verpakkingen. Gelegen in de Franse Alpen bij Les Arcs, streeft dit recordbrekende kunstwerk niet alleen naar het vestigen van een wereldrecord, maar ook naar het zenden van een urgente maatschappelijke boodschap over het maken van plasticvrije keuzes. “Dit zijn de enige voetafdrukken die we achter willen laten. Geen plastic. Geen vervuiling. Crush, Brush, Smyle.” is de tekst in het kunstwerk die verwijst naar plasticvrije mondverzorging in tabletvorm.
Door een combinatie van zijn creativiteit en milieubewustzijn heeft kunstenaar Simon Beck op een bevroren en besneeuwd meer, in zijn woonplaats Les Arcs, Frankrijk, met 135.000 voetstappen de boodschap als kunstwerk tot leven gestampt. Met een indrukwekkende oppervlakte van 13.625 vierkante meter, is het kunstwerk in twee dagen met Beck’s voetstappen gecreëerd, met een minimale ecologische ‘footprint’.
Een duurzame toekomst
De samenwerking met Simon Beck en het Nederlandse Smyle gaat verder dan het vestigen van records; het is een oproep tot actie voor zowel consumenten als bedrijven om hun ecologische voetafdruk – oftewel hun ‘footprint’ – te heroverwegen. Het kunstwerk is in twee dagen gecreëerd, en op de derde dag weer met een laag van 12 centimeter bedekt. “Ik vind het een fijne gedachte dat mijn kunst tijdelijk is” zegt Simon Beck in de mini-documentaire op de website. Door gebruik te maken van de natuurlijke sneeuw in de Franse Alpen, streven Simon en het bedrijf ernaar een wereldwijde discussie op gang te brengen over de plastificering van mens en natuur. “Met dit kunstwerk willen we de gevestigde orde uitdagen, daadwerkelijk anders te denken en te doen. Onze innovatieve producten, zoals tandpasta in tabletvorm en deze boodschap in de sneeuw, is daar het bewijs van.” aldus oprichter Almar Fernhout. Zijn bedrijf is een pionier in duurzame mondverzorging, met de missie om effectieve producten te leveren die zowel goed zijn voor de gebruiker als voor de planeet.
Een wereldwijde oproep tot actie
Smyle wil consumenten en bedrijven inspireren om bewuste keuzes te maken. “Het kunstwerk is een bewijs dat duurzame verandering begint met creatief denken en anders te handelen. Dit wereldrecord is het ultieme bewijs dat je een pakkende boodschap de wereld in kan sturen met minimale footprint en minimaal budget.” aldus Mischa Schreuder creatief verantwoordelijke voor Smyle bij Fitzroy.