AkzoNobel, KPN en Philips zijn het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2013. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving die op 21 november wordt uitgereikt. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).
De Kristal wordt overhandigd aan de onderneming die het hoogst eindigt op de Transparantiebenchmark 2013. Dit is een jaarlijks onderzoek van het ministerie van EZ naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving onder de circa 500 grootste Nederlandse ondernemingen. Met de Transparantiebenchmark stimuleert het ministerie de prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Bekendmaking scores Transparantiebenchmark
Op 21 november maakt EZ de scorelijst van alle deelnemers bekend. Ondernemingen hebben via een online self-assessment hun score kunnen bepalen. De self-assessments van de bedrijven zijn daarna in opdracht van het ministerie door PwC beoordeeld. Bedrijven die geen self-assessment hebben gedaan, hebben een score toegekend gekregen door PwC. Een panel van deskundigen heeft uit de top 20 een top drie vastgesteld, op alfabetische volgorde: Akzo Nobel, KPN en Philips. En ten slotte bepaalt een gerenommeerde jury wie van deze drie ondernemingen de winnaar wordt van de Kristal.