Deze opinion leaders in het MKB lijken een nieuwe invulling te geven aan het begrip duurzaam ondernemen. Die Nieuwe Duurzaamheid heeft vier opvallende kenmerken:
. Ondernemen moet een positief effect hebben op de duurzaamheidsbalans van de wereld;
. Idealisme en geld verdienen gaan prima samen;
. De impact op het gebied van duurzaamheid is belangrijker dan 100 % duurzame bedrijfsvoering;
. Duurzaam ondernemen komt voort uit een levensvisie.
Het leiderschap van de innovatieve ondernemer is daarbij cruciaal. Pragmatiek staat voorop.
Op het gebied van duurzaamheidscommunicatie is een opvallende uitkomst uit het onderzoek dat marketing en communicatie volgens de innovatieve, duurzame MKBer bij uitstek onderdelen zijn van de duurzame bedrijfsvoering. Daarmee sluit de ontwikkeling op het gebied van duurzaamheidscommunicatie aan bij de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media. Kernwoorden zijn connectie, participatie en beleving. Op het gebied van duurzaamheid is een nieuw marketingconcept in opkomst dat Action Branding wordt genoemd. Dit concept koppelt een merkstrategie aan participatie en beleving en aan de wens om de consument meer opties te bieden dan alleen consumeren.
Het onderzoek van Duurzaam Karakter vond plaats in het najaar van 2007 onder negen innovatieve, duurzame MKBers, die door hun ‘peers’ en door kennisinstellingen werden aangemerkt als koplopers op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De volgende bedrijven hebben deelgenomen aan het onderzoek: Biosoil BV, Finalist IT group BV, Gulpener Bierbrouwerij BV, Happy Shrimp Farm BV, Innocent Drinks, Medellin Secret BV, Original Beans BV, Slib Verwerking Noord Brabant NV en Tendris Holding BV.
Adviesbureau Duurzaam Karakter publiceert nu twee brochures met samenvattingen van de resultaten van het onderzoek:
. Duurzaamheidsbeleving door innovatieve, duurzame MKBers: een wereld van verschil.
. Duurzaamheidscommunicatie door innovatieve, duurzame MKBers: actie en reactie.