Dit voorjaar start KLM een nieuwe reeks vluchten met biofuel van Oslo naar Amsterdam. De biofuel is onderdeel van een ITAKA* project, gefinancierd door de Europese Commissie en door SkyNRG geleverd. Met ingang van vandaag zal voor het eerst biofuel via het hydrantsysteem van de luchthaven worden geleverd, in plaats van de gebruikelijke toevoer met tankwagens. Dit is het resultaat van een samenwerking tussen Air BP en Avinor, de exploitant van luchthaven Oslo Gardermoen.
“De biofuel-vluchten zijn een onderdeel van KLM’s initiatieven om haar CO2-uitstoot te verminderen. Als eerste klant van ITAKA, ben ik verheugd te bevestigen dat KLM haar betrokkenheid bij ITAKA zal voortzetten door de nieuwe biofuel vanuit Oslo af te nemen. Na de eerdere samenwerking met ITAKA met de reeks biofuel-vluchten van Amsterdam naar Bonaire in 2014, zal KLM deze brandstof dit voorjaar gebruiken voor een nieuwe reeks vluchten van Oslo naar Amsterdam. De vluchten worden uitgevoerd met Embraer 190-vliegtuigen van KLM Cityhopper “
Inka Pieter, Director CSR & Environmental Strategy van KLM
Naast de afname van biobrandstof in het hydrantensysteem wordt een gedeelte van de biobrandstof voor KLM met tankwagens aangeleverd. In samenwerking met Embraer wordt de effectiviteit van biobrandstof ten opzichte van kerosine gemeten. KLM heeft eerder met Boeing en Airbus vergelijkbare tests uitgevoerd.
KLM streeft ernaar om de CO2-uitstoot in 2020 met 20% te verminderen (t.o.v. 2011) door onder meer de vloot te vernieuwen, duurzame biobrandstoffen te gebruiken en de vluchtefficiëntie te verhogen. KLM is ‘best in class’ in brandstofefficiency en voorloper in het gebruik van duurzame biofuel.
De vluchten worden mede mogelijk gemaakt door de partners van het Corporate BioFuel programma, welke deze week is uitgebreid met ABN AMRO. De bedrijven die deelnemen in het KLM Corporate BioFuel Programma betalen een toeslag die het verschil in prijs overbrugt tussen duurzame biofuel en traditionele kerosine. Deze investering wordt volledig aangewend voor de aanschaf van duurzame biofuel door KLM die onder andere op de luchthaven Schiphol en Oslo Gardermoen wordt toegevoegd aan het brandstofsysteem van het vliegtuig. Hiermee verkleinen de deelnemende bedrijven hun eigen CO2 uitstoot als gevolg van hun zakelijk vliegverkeer en dragen de deelnemers bij aan de verdere ontwikkeling van de markt voor biobrandstoffen.
* ITAKA: Initiative Towards SustAinable Kerosene for Aviation. ITAKA, in het leven geroepen door een consortium bestaande uit toonaangevende bedrijven op het gebied van luchtvaart en brandstof, werkt aan de productie van duurzame biobrandstoffen voor gebruik in de luchtvaart. ITAKA is een samenwerkingsproject dat door de Europese Commissie wordt gefinancierd. Doel van het project is duurzame en hernieuwbare vliegtuigbrandstof te produceren en het gebruik ervan te testen in bestaande logistieke systemen en tijdens reguliere vluchtactiviteiten binnen Europa.