Met deze overeenkomst wordt bekrachtigd dat de groei van de KLM, vergeleken met 2007, volledig CO2 neutraal wordt. Gebaseerd op de huidige productieplannen compenseert KLM hiermee ongeveer een hoeveelheid CO2 van 4 miljoen ton in een periode van 4 jaar. Dat gebeurt door middel van emissiereductie en compensatie.
Het samenwerkingcontract tussen KLM en WNF, dat vandaag in Amsterdam werd ondertekend, is het eerste contract in de luchtvaartindustrie in zijn soort. De voortgang van de afspraken wordt eens per jaar formeel gecontroleerd. Het goede voorbeeld dat KLM al jaren geeft met betrekking tot energiebewust vliegen krijgt hiermee een sterke impuls, niet alleen naar de eigen organisatie maar ook richting andere luchtvaartmaatschappijen.
KLM toont hiermee aan dat het anders moet en anders kán. Door snelle modernisering van de vloot en vermindering van brandstofverbruik zal KLM in 2012 een emissiereductie per passagier bereiken van 3%, oplopend tot 17% in 2020.
KLM is al de meest energiezuinig vliegende grote maatschappij ter wereld. Met de reductieafspraken kiest KLM voor een versnelling ten opzichte van 2012, het jaar waarin naar verwachting de luchtvaart verplicht wordt om emissierechten te kopen.
“Twee partijen die verantwoordelijk gedrag sterker willen uitdragen op klimaatbeschermingsgebied hebben elkaar gevonden. Onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat de KLM op het gebied van CO2 reducerende maatregelen nu al als ‘best in class’ presteert in vergelijking met andere luchtvaartmaatschappijen. Ons ambitie niveau ligt hoog, en KLM is vastbesloten ‘best in class’ te blijven. We verwachten dat onze passagiers enthousiast zullen reageren” aldus KLM-topman Peter Hartman.
Johan van de Gronden, algemeen directeur WNF: “Klimaatverandering is een van de grootste bedreigingen voor mens en dier in onze tijd. WNF probeert door middel van concrete overeenkomsten met grote bedrijven te bereiken dat de effecten van klimaatverandering zoveel mogelijk beperkt blijven. Deze overeenkomst met KLM is daarom directe winst voor de natuur.”
Over de compensatie van CO2 zijn duidelijke afspraken gemaakt in het contract. Het Wereld Natuur Fonds kiest al jaren voor compensatie via de Gold Standard-projecten , door middel van investeringen in duurzame energie projecten, zonder CO2-uitstoot, voornamelijk in ontwikkelingslanden.
Alleen compensatie via deze Gold Standard-projecten is werkelijk gewaarborgd. In de overeenkomst met KLM is dan ook vastgelegd dat compensatie door KLM via de Gold Standard-projecten plaats vindt.
KLM en WNF zullen de komende vier jaar gezamenlijk het publiek voorlichten over de gevolgen van klimaatverandering voor de natuur en ideeën aanreiken voor oplossingen, naast alle eigen acties.
Wereldwijd draagt de luchtvaartindustrie 2 tot 3 procent bij aan de totale uitstoot van broeikasgassen in de atmosfeer. KLM vervoert jaarlijks 23 miljoen passagiers naar meer dan 250 bestemmingen.
Het WNF is met 920.000 donateurs het grootste, groene doel van Nederland. Als een van zijn strategieën om natuurbeschermingsresultaat te bereiken, zoekt het WNF samenwerking met bedrijven om samen verder te komen.