Gevraagd naar hun strategie op uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen – van corruptiepreventie, het broeikaseffect, eerlijke handel, arbeidsrechten tot armoede – wordt corruptiepreventie traditioneel als zeer belangrijk gezien, gevolgd door transparantie & openheid en gezondheid & veiligheid. Klimaatverandering en werknemersrechten volgen momenteel echter kort daarop. Als redelijk belangrijk worden beschouwd zaken als inkomensgelijkheid, eerlijke handel, ecologische diversiteit en opleiding. Het minst warm lopen bedrijven voor armoedebestrijding in het algemeen.

Vooral ondernemers die in staat zijn gebleken de vertaalslag te maken van maatschappelijke kwesties naar hun eigen financiële prestaties ontplooien veel activiteiten op het gebied van maatschappelijk ondernemen. In Europa blijkt dit een toenemend aantal ondernemingen te zijn. Bij deze ondernemingen worden managers ook verhoudingsgewijs meer individueel afgerekend op hun maatschappelijke bijdrage.

“In het verleden was de aandacht voor maatschappelijk ondernemen nog afhankelijk van het enthousiasme van een enkele manager of CEO, momenteel blijken steeds meer ondernemingen in Europa systematische aandacht aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheden te willen en te kunnen besteden. In toenemende mate wordt maatschappelijk ondernemen als een kans en steeds minder als een bedreiging ervaren. Dit is een verheugende ontwikkeling”, aldus de onderzoekers. Daar waar in het verleden vooral de druk van kritische maatschappelijke groeperingen (NGO’s) maatschappelijk verantwoord ondernemen stimuleerde, voelen ondernemers momenteel bijna evenveel druk vanuit hun eigen aandeelhouders en consumenten. Tegelijkertijd wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker om goede medewerkers aan te trekken en als onderscheidend kenmerk ten opzichte van de concurrenten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat grote Europese ondernemingen een heel scala van instrumenten inzetten om hun maatschappelijke prestaties te verbeteren. Nagenoeg alle ondernemingen beschikken over een eigen gedragscode en meer dan de helft laat het eigen personeel training volgen op dit gebied. In toenemende mate werken ondernemingen samen met externe partijen om hun maatschappelijke prestaties te verbeteren. Maar liefst tweederde van de ondernemingen neemt bijvoorbeeld deel aan een stakeholderdialoog op het gebied van klimaatverandering.

Voor de directe toekomst verwachten de grootste ondernemingen in Europa dat klimaatverandering het meest urgente onderwerp gaat worden voor het bedrijfsleven. De urgentie van armoede, educatie en inkomensongelijkheid wordt aanzienlijk minder groot geacht.

Het onderzoek is verricht door Prof.dr. Muel Kaptein, Prof.dr. Rob van Tulder, Linda Kooning en Laurens van Vliet die allen verbonden zijn RSM Erasmus University, vakgroep Business- Society Management. Muel Kaptein en Linda Kooning zijn eveneens werkzaam bij KPMG.