Zo langzamerhand is er bijna geen merk meer dat zich niet laat voorstaan op het hoge sociale gehalte van zijn producten. De meeste bedrijven denken dat een groen, ecologisch of anderszins ‘schoon’ imago een must is voor meer omzet.
Dat klopt niet, merkte witgoedfabrikant Bosch. Het bedrijf liet de relatie onderzoeken tussen mvo en de bereidheid van de klant om geld te spenderen, en kwam tot opmerkelijke conclusies. Duurzaamheid, in de zin van verantwoord produceren, blijkt nauwelijks van invloed op de keus voor een bepaald merk. Op productniveau is de invloed iets groter, maar alleen als een artikel voor de consument een duidelijk en direct functioneel voordeel heeft.
De lessen voor marketeers:
* Zet altijd de sterke punten van het product op de voorgrond.
* Innovatie en technologische voorsprong hebben meer effect op de merkwaarde en omzet dan ideële waarden.
* Communiceer duurzaamheid en mvo vooral in persberichten, interviews en aanverwante bedrijfscommunicatie.