Kipster brengt samen met Lidl Nederland een revolutionaire rookworst op de markt. De worst is gemaakt van legkippen (hennen en hanen), en niet van de gebruikelijke vleeskippen. Vanaf vandaag is de worst, met 3-sterren Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming, verkrijgbaar in alle filialen van Lidl Nederland.
Waardering Haantjes
Waar legkippen zijn, komen evenveel haantjes ter wereld. Ze worden gezien als waardeloos, want ze leggen (uiteraard) geen eieren. Ook zit er te weinig vlees op de botten om te concurreren met vleeskippen. Gebruikelijk is om deze kuikens te vergassen zodra ze uit het ei kruipen. In Nederland gaat het om zo’n 40 miljoen haantjes op jaarbasis. Hier is veel weerstand tegen. Voor de eieren van Kipster worden geen haantjes vergast. Dankzij de samenwerking met Lidl Nederland groeien de haantjes op bij een biologische boer, onder zo goed mogelijke omstandigheden.
Ruud Zanders, directeur Kipster: “Als wij de broertjes van onze legkippen niet direct vergassen, maar grootbrengen om op te eten, dan geven we ze een functie in ons voedselsysteem. Per saldo hoeven er dan minder dieren gedood te worden voor onze vleesconsumptie, want een kilo van dit hanenvlees kan een kilo vlees van speciaal hiervoor gefokte dieren vervangen.”
Waardering Legkippen
‘Professionele’ legkippen zijn na ongeveer 600 dagen te oud om voldoende goede eieren te leggen. Zo is de eierschaal vaak te dun om het heelhuids tot de klant te maken. In Nederland gaan legkippen rond die leeftijd naar de slacht. Ze belanden in kippensoep, diervoer of worden gedumpt in Afrika. In andere landen gaan afgedankte kippen vaak naar de vuilnis. Voor de eieren van Kipster wordt geen legkip afgedankt.
Quirine de Weerd, Sr Manager Corporate Responsibility & Relations: “Onderdeel van Kipster eieren is het vlees. Zo verkopen we niet alleen de eieren maar ook het vlees. We zijn blij dat het ons is gelukt dit vernieuwende artikel dit najaar op te kunnen nemen in ons assortiment.”
Vlees met lage ‘footprint’
Het laten opgroeien van de broertjes van legkippen op een biologische boerderij is niet efficiënt en relatief kostbaar als je dit vergelijkt met het houden van gangbare vleeskippen. De haantjes consumeren veel voer in relatie tot het weinige vlees dat ze aanzetten. Meer voer betekent meer druk op het milieu. Vanuit dat oogpunt scoort de plofkip vele malen beter. Toch laat Kipster de haantjes opgroeien, want zij vinden het tegengaan van verspilling van levende dieren zwaarder wegen dan efficiency.
De legkippen van Kipster eten uitsluitend reststromen, zoals misbaksels uit grote bakkerijen. Voor hen wordt geen mais of soja verbouwd. Integendeel, ze gaan juist verspilling tegen door voedselresten om te zetten in eieren en uiteindelijk in vlees. Dit zorgt voor een extreem lage carbonfootprint en uiteindelijk een klimaatneutraal ei. Zelfs de carbonfootprint van de haantjes wordt in de berekening van het klimaatneutrale ei meegenomen. Door alle maatregelen is de uiteindelijke belasting voor het milieu van de eieren en het vlees extreem laag.
Ruud Zanders, directeur Kipster: “Als kippenboer met een plantaardige levensstijl vind ik het moeilijk te verteren om het leven van onze haantjes direct te vernietigen, terwijl op een andere boerderij vleeskippen geboren worden.”
Vleeswaren en geen hele kip in schap
De verschillen tussen de legkip en de vleeskip zijn groot. De legkip kun je zien als een marathonloper: zo lang mogelijk legt ze zoveel mogelijk eieren. De vleeskip kun je zien als een sprinter: zo snel mogelijk dient ze zo hard mogelijk te groeien. De legkip heeft weinig vlees op de botten, de vleeskip veel. Een filet van een legkip is zo klein dat je het kan uitserveren op een een creditcard. Daarom vind je geen hele kippen of filets in het schap, maar vleeswaren. Te beginnen met de 3-sterren-rookworst.
Hoe lang leeft de kip?
Gangbare vleeskip: ongeveer 42 dagen
Scharrelvleeskip: ongeveer 60 dagen
Biologische vleeskip: ongeveer 75 dagen
Kipster haan: ongeveer 110 dagen
Kipster kip: ongeveer 600 dagen
WakkerDier heeft (zelfs) reclame gemaakt om dit initiatief van Lidl en Kipster aan te prijzen. Beluister hier de commercial.