Directeur Donald Pols van Milieudefensie heeft na 30 jaar oeverloos praten en een vijfjarige rechtszaak tegen Shell een nieuwe aanpak aangekondigd: hij gaat brieven versturen! Zo lees ik althans in `Milieudefensie bereidt al brieven voor aan Tata, KLM en andere grote vervuilers´ (Volkskrant 28 mei). Met de juridische overwinning op Shell denkt Milieudefensie met een stevige brief bedrijven de klimaatvriendelijke kant op te sturen. Maar bedrijven zullen een brief terugsturen waarin ze aangeven dat de consumenten om hun producten blijven vragen. En zo zal er een bekende briefwisseling komen met producent-consument vingerwijzen en vice versa.
Of toch niet? Want anders dan de titel doet vermoeden, zit het venijn van het artikel in de laatste zin, als in de staart van een koe. Want Pols wil zich ook gaan richten op de onzichtbare vervuilers in de zuivel- en vleesindustrie, goed voor bijna 15% (!) van alle CO2-emissies wereldwijd. En hier wordt het interessant, want terwijl de consument zich nog beschermd genoeg waant om te zeggen niet zonder vervoersmiddelen of bouwmaterialen te kunnen leven, zal het `wij kunnen niet zonder melk en vlees´ onvermijdelijk tot boe-geroep leiden.
Met zoveel zuivel en vleesvervangers op de markt is het een kwestie van even wennen en iedereen zal veganistisch zijn. Geen koe in de wei, geen boe-geroep naar de industrie, straks alleen nog boe-brieven van Milieudefensie, bij iedereen op de mat.
Dr. Katinka C. Van Cranenburgh, Community Wisdom Partners