Op 10 maart 2022 streden zes halve finalisten van Coolest Dutch Brands 2020 om één van de drie finaleplaatsen. Marcel’s Green Soap, Lalaland Crisp, KarmaKebab, Holie en LIVEKINDLY Collective lieten zich in hun live presentaties bij host MassiveMusic van hun beste kant zien. Uiteindelijk veroverden KarmaKebab, Lalaland en Marcel’s Green Soap een plaats in de finale die op 10 mei 2022 zal plaatsvinden. Dan ook wordt direct de winnaar bekend van de Coolest Dutch Brand Award 2021, waarvan het spectaculaire en vernieuwende design werd verzorgd door het team van D8 Amsterdam.

Tijdens de juryavond bij MassiveMusic in Amsterdam, bleek ook dit jaar dat de live presentaties het verschil maakten tussen een zeer goede of een briljante case. De finalisten KarmaKebab, Lalaland en Marcel’s Green Soap waren het best in staat om op een bevlogen manier de onderscheidendheid van hun merk over het voetlicht te bengen. Deze drie merken zullen op 10 mei  in een laatste pitch ingaan op enkele vragen die volgens de vakjury extra aandacht verdienen. In de finale weegt de stem van de vakjury even zwaar als die van de publieksjury. Mochten de stemmen staken, dan weegt de stem van de vakjury het zwaarst. De winnaar van de Coolest Dutch Brand Award 2021 wordt tijdens de avond zelf bekend gemaakt.

Omdenkers

Nog even een recap: FONK heeft in 2021 maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het gaat hierbij om actuele sustainable brands die met lef en uitgekiende marketing aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk verandering weten te bewerkstelligen. Het design van de award is dit jaar in handen van D8 Amsterdam, dat de opdracht kreeg rond het thema  ‘Omdenkers’ een nieuw concept te creëren. De definitie die wij van omdenkers hanteren: “Omdenken is een manier van denken en doen, waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en onderzoekt wat je daarmee zou kunnen. Omdenken benadert een probleem als ruwe energie; frustratie die zijn vorm nog niet gevonden heeft. Je gebruikt de energie van het probleem voor iets nieuws.”

Vijf criteria

De genomineerde merken hebben zich in de eerste schriftelijke ronde aan de hand van vijf criteria aan de jury voorgesteld. Op basis van de schriftelijke presentaties zijn er door de jury zes nominaties gekozen die hun case in de halve finale op woo maart live hebben gepitcht voor een plaats in de finale van 10 mei aanstaande. De vijf criteria op basis waarvan de zes finalisten zijn beoordeeld:
1. Hoe veerkrachtig is het merk?
2. Hoe vernieuwend is de marketingstrategie?
3. Hoe innovatief is het merk?
4. Hoe slim/intelligent worden (nieuwe) marketing communicatiemiddelen ingezet?
5. Wat zijn de feitelijke resulaten van de inspanningen?
a. Is er sprake van een waarneembare verschuiving in merkvoorkeur ten opzichte van het voorgaande jaar?
b. Is het merk het afgelopen jaar in marktaandeel en omzet gegroeid (cijfers niet perse noodzakelijk, wel percentages) ten opzichte van het voorgaande jaar?