De Wereld van Duurzaamheid is erg groot. Graag help ik je op weg met jouw onderzoek in het duurzame landschap. In de vorige columns sprak ik over ‘groeien’ en daarna over focus aanbrengen of ook wel ‘kiezen’. Zoals de titel misschien laat doorschemeren, helpen deze eerste twee fases je bij het formuleren van je duurzame of groen getinte ‘Why’.
Voor de lezers die nog niet helemaal bekend zijn met Simon Sinek, de ‘Why’it is onderdeel van zijn theorie; The Golden Circle. Ook een hele inspirerende Ted Talk om eens te bekijken. ‘’People don’t buy what you’re doing, people buy why you’re doing it’’ (Simon Sinek). Deze quote toont aan dat het belangrijk is een ‘Why’ te formuleren voor jezelf. Waarom doe je wat je doet en vanuit daar kijken naar wat is het dan dat je wilt doen. Hiermee kun je anderen inspireren, motiveren en ook overtuigen. Is dat niet handig in de zoektocht naar jouw duurzame baan? Maar goed, dan weet je dus binnen welke thema van duurzaamheid je aan de slag wilt gaan of aan welke missie jij een bijdrage wilt leveren. En dan?!
Wij zien en horen vaak dezelfde vraag voorbijkomen of in ieder geval een rode draad in de vragen. Dit heeft te maken met ook weer oneindige mogelijkheden binnen de verschillende thema’s in duurzaamheid.
Als voorbeeld; ‘’ik heb de keuze gemaakt om aan de slag te willen bij een organisatie, die zich inzet voor de transitie naar een Circulaire Economie. Weet jij iets dat bij mij past?’’
OF
‘’Ik wil me heel graag inzetten voor het tegengaan of het verminderen van de Plastic Soup, bij welke organisatie kan ik mij aansluiten?’’.
Deze vragen zijn vooralsnog heel erg breed en nóg niet te beantwoorden. Mocht je in deze fase zitten en zo’n vergelijkbaar soort keuze hebben gemaakt, goed bezig! Dat is namelijk al een goede eerste stap. Maar na ‘kies’ komt’ onderzoek’ en gieten we bedrijven die binnen de thema’s werkzaam zijn, eigenlijk in een soort trechter. Binnen de Circulaire Economie zijn er namelijk nog steeds oneindig veel mogelijkheden, met verschillende rollen binnen verschillende organisaties en zo ook bij de Plastic Soup. Mijn tip? Zoek uit wat de visie en missie zijn van organisaties binnen die thema’s, maar bekijk ook hun strategie en verdienmodel. Wat is de dienst of het product dat ze opleveren? Zitten ze in het speelveld waarin jij jezelf ziet werken? Hoe komen ze aan hun inkomsten?
Als we de voorbeeldvraag over werken in de Circulaire Economie verdiepen: is het hoofdthema Circulair Inkoop of zit het bedrijf in de maakindustrie? En bij het voorbeeld over de Plastic Soup: wil je bijvoorbeeld metde boot Plastic Whale Foundation tijdens een bedrijfsuitje plastic uit de grachten vissen? Of wil je bijdragen aan een technische ontwikkeling zoals The Great Bubble Barrier.
Dit zijn allemaal totaal verschillende rollen en die vragen allemaal andere competenties en ervaringen.
Écht onderzoek doen. Klinkt niet als het allerleukste, maar ik beloof het je, het brengt je verder en dichterbij die duurzame droombaan. Dit helpt je ook beter de brug te slaan tussen wat jij kan en wat de werkgever nodig heeft en dit kun je benoemen in je sollicitatiebrief of tijdens een kop koffie.
Mocht je nog beter willen leren hoe je dit onderzoek het beste kunt aan pakken EN daarna ook de aansluiting te vinden met werkgevers naar wens, dan kunnen wij je verder helpen. Onze training Your Future Proof Career (YFPC) is daar perfect voor. In twee trainingsdagen, thuiswerk oefeningen en persoonlijke coaching, helpen wij jou op weg beter te weten bij welke organisaties je past en ook hoe je daar mogelijk aan tafel komt. Schrijf je nu in; want we starten op 20 mei a.s. al! Mocht je deze data niet kunnen of doe je de training liever op een voor jou geschikt moment volgen dan bieden we het programma ook hybride aan. Dit programma heet de SustainabilityCareerGuide en de inhoud van module 2 en 3 is vergelijkbaar met de YourFutureProofCareer training.
Pak jij zo regie op duurzaamheid in je werk? Ik hoop het! Zo werken we met z’n allen aan het versterken en versnellen van duurzaamheid.
Juultje de Groot, Trainer bij Sustainable Talent